اثر برجام بر بازار طلا و سکه / پیش‌بینی بازار در دو ماه پایانی سال

گروه اقتصادی-احمد وفادار در گفت‌وگو با «افکارخبر» درباره بازار طلا و سکه پس از لغو تحریم‌ها اظهار داشت: قیمت‌ها بعد از لغو تحریم‌ها یک نوسانات جزئی داشت که البته این نوسانات نیز در رابطه با مساله دلار بود.

وی افزود: در روزهای گذشته مرتب نرخ دلار نوسان داشته است؛ از 3680 تومان و 3700 تومان تا 3620 تومان که در حال حاضر نرخ آن است.

عضو هیات امنای صنف طلا و جواهر با بیان این‌که تغییرات قیمت طلا و سکه آن‌چنان نبوده است، تصریح کرد: اگر هم قیمت‌ها یک مقدار نوسان داشته، بیشتر به دلیل نوسان قیمت دلار بوده است.

وفادار عنوان کرد: تا سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌گذاران در کلیه سطوح اقتصادی، صعنتی و تولیدی سرمایه‌گذاری نکنند، مطمئنا برجام روی بازار هیچ اثری نخواهد گذاشت.

عضو هیات امنای صنف طلا و جواهر ادامه داد: چه سرمایه‌گذاران خارجی و چه ایرانیان مقیم خارج از کشور باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند تا صادرات راه بیفتد؛ وگرنه اگر منتظر باشیم که در خود ایران یک دفعه اتفاقاتی بیفتد، با توجه به قیمت نفتی که هر روز سیر نزولی دارد، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وفادار با بیان این‌که ما منتظر هستیم که سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی صورت گیرد، درباره بازار طلا و سکه در دو ماه پایانی سال اظهار داشت: برای بازار طلا و سکه نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ جز این‌که ببینیم که درباره دلار بانک مرکزی چه سیاستی می‌خواهد در پیش گیرد.

وی عنوان کرد: اگر دلار را تک‌نرخی کنند، مطمئنا اثر مطلوبی روی بازار می‌گذارد؛ یا این‌که دلار به بورس برود. اما اگر همین وضعیت کنونی ادامه داشته باشد، اثر مطلوبی نمی‌گذارد.