در خصوص چاپ اسکناس و مسکوک با ارقام بالاتر توسط بانک مرکزی گفت: وقتی ارزش پول یک کشور کاهش پیدا می‌کند رقم‌های پایین‌تر در پول به خصوص در سکه‌ها از دور خارج شده و کاربرد خود را از دست می‌دهد.

 

وی در ادامه گفت: زمانی ارزش پول ملی روند نزولی می‌گیرد بانک مرکزی مجاب به چاپ اسکناس می‌شود و این امر عوارضی بر اقتصاد کشور ندارد چرا که چاپ اسکناس برای سهولت در داد و ستدهای اقتصادی مردم است.

 

صوفی با بیان اینکه کاهش ارزش پولی کشور مربوط به ساختار اقتصادی ایران است گفت: حجم نقدینگی بسیار بالا منجر به تورم در کشور شده که در پی آن ارزش پول ملی نیز کاهش یافت .

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تحریم‌ها در مسئله کاهش ارزش پول مزید بر علت شده است گفت: با نظر به اینکه تحریم‌ها موجب افزایش نرخ ارز و سایر پولهای خارجی شد در همین راستا ارزش ریال نیز افت پیدا کرد.

 

وی افزود: این عوامل در کاهش ارزش پول ملی موثر بوده است که این امر سبب شد رقم‌های پایین سکه‌ها و اسکناس خود به خودی خوداز دور خارج  شوند.

 

صوفی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور احتمالاً در آینده‌ای نزدیک شاهد ضرب سکه‌های هزار تومانی و ارقام بالاتر نیز خواهیم بود، گفت: بانک مرکزی هیچ کشوری به صورت ذاتی تمایلی برای چاپ اسکناس با ارقام بالا ندارد.

 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نمی توان انتظار داشت که  پس از لغو تحریمها ارزش پول ملی به سرعت افزایش یابد.

 

وی با اشاره به قیمت دلار گفت: با توجه به نوسان قیمت دلار در بازار به طور یقین پس از تحریم انتظار می‌رود این نوسانات همچنان ادامه پیدا کرده و نهایتا  این امر تأثیر چندانی بر ارزش پول ملی نخواهد داشت.

 

صوفی با بیان اینکه اگر وضعیت درآمدی مردم بالاتر از شرایط فعلی باشد افزایش نرخ دلار مسئله منفی به نظر نمی‌آید گفت: ارزش پول هر کشوری باتوجه به سرانه درآمدی مردم مقایسه می‌شود و چون درآمد سرانه مردم در ایران پایین است به خصوص در سال‌های تحریم این کاهش ارزش پول به شدت برای اقتصاد کشور گران تمام می‌شود.