ایران و روسیه قرارداد جدید نفتی امضا کردند

 هرمز قلاوند در تشریح مهمترین دستاوردهای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، گفت: در حال حاضر انجام مطالعات مشترک زمین شناسی و ژئوفیزیکی اکتشافی در حوضه‌های رسوبی با پتانسیل‌های مستعد اکتشافی با مشارکت دانشگاه‌ها و شرکتهای مطرح اروپایی و آسیایی از مهمترین برنامه‌های در دست اجرا است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه از مزایای این مطالعات مشترک این است که دانشگاه ها و شرکت‌های خارجی، خود هزینه سرمایه گذاری در انجام مطالعات اکتشافی را تقبل کرده و شرکت ملی نفت ایران هیچگونه هزینه ای را نمی‌پردازد، تصریح کرد: این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران از امضای سه قرارداد جدید با دانسگاه های معتبر جهان خبر داد و افزود: بر این اساس حجم سرمایه گذاری برای اجرای سه پروژه فوق حدود ۱۳ میلیون دلار است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه از  دو سال گذشته تاکنون با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، مدیریت اکتشاف با هماهنگی با شرکت ملی نفت ایران مذاکرات زیادی با ۲۵ شرکت خارجی و دانشگاه های خارجی در زمینه سرمایه گذاری داشته است، بیان کرد: بر این اساس نتیجه مذاکرات انجام شده در فضای تحریم، نهایتا منجر به امضای سه قرارداد مطالعات مشترک با دانشگاه‌های معتبر صاحب صنعت و دانش فنی شده بطوریکه تاکنون یک قرارداد با شرکت لوک اویل روسیه منعقد شده است.

قلاوند با تاکید بر اینکه بر اساس دستورات رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مصوبه طرح های اکتشاف نفت و گاز کشور با اولویت انتقال دانش و فن آوری های مدرن جهان ابلاغ شده است، تاکید کرد: در این مصوبات به انتقال دانش و فناوری که مهمترین رکن این مطالعات مشترک بوده اشاره شده به طوری‌که در قراردادهای مربوطه تاکید بر این است در تمامی پروژه‌های اکتشافی، ارتباط دانشگاه‌ها و شرکت‌های خارجی با مدیریت پژوهش و فنآوری شرکت ملی نفت ایران به منظور انتقال دانش و فناوری برقرار شود.

به گفته وی تلاش مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در راستای انتقال دانش و فناوری بر این است تا در برخی از فازهای پروژه ها همچون فاز عملیات صحرایی از تجارب عملیاتی برخی از اساتید مجرب دانشگاه‌های کشور با هماهنگی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران استفاده کند ...

جزئیات قرارداد جدید اکتشافی با لوک اویل روسیه

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه در تشریح جزئیات قرارداد قرارداد مطالعه مشترک زمین شناسی و ژئوفیزیکی اکتشافی با شرکت لوک اویل روسیه، توضیح داد: چگونگی وضعیت نفت گیرهای هیدروکربوری و ساختارهای زمین شناسی زیرسطحی در غرب کارون و دشت آبادان یکی از موضوعات بسیار مهم با اولویت بالای شرکت ملی نفت ایران است که به مدیریت اکتشاف تکلیف شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با یادآوری اینکه در این راستا به منظور تبیین وضعیت ساختارهای منطقه دشت آبادان و بخش شمالی خلیج فارس به ویژه تله‌های چینه‌ای ضمن مذاکره با شرکت روسی لوک اویل، پیشنهاد مطالعه مشترک توسط این شرکت مورد بررسی قرار گرفت و به لحاظ فنی تصویب شد، تاکید کرد:

وی با بیان اینکه شرکت لوک اویل روسیه درخصوص تهیه مدل های استاتیک و دینامیک مخزن با بکارگیری تکنولوژی‌های نوین ژئوفیزیکی بسیار کارآمد است، گفت: از این رو پس از تشکیل جلسات کارشناسی و تدوین پیش نویس قرارداد مربوطه توسط امور حقوقی و قراردادهای شرکت ملی نفت ایران و طرح موضوع در جلسه هیات مدیره، مصوبه مربوطه اخذ و عملا این شرکت کار خود را در سال جاری آغاز کرد.

قلاوند ارزش قرارداد جدید اکتشافی امضا شده بین شرکت ملی نفت ایران و لوک اویل روسیه را حدود ۶ میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: قرار است هزینه اجرای این پروژه توسط شرکت روسی تامین شود.