تحریم های ایران لغو شده اما چالش ها باقی مانده است
وبسایت رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) در گزارشی نوشت: "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران در هفته جاری در ایتالیا و فرانسه به سر می برد و سعی دارد چرخ سرمایه گذاری کشورش را بار دیگر به حرکت درآورد؛ اما ایران همچنان با چالش هایی روبرو است که این مسئله کار را برای شرکت های علاقه مند به آغاز تجارت با تهران دشوار می کند.
 
به نوشته این وبسایت، آمریکا و قدرتهای جهانی اوایل ماه جاری میلادی با لغو تحریم های اقتصادی ایران موافقت کردند. این تحریم ها از سال 2012 برای جلوگیری از ادامه برنامه هسته ای ایران اعمال شده بود. بر اساس این توافق، شرکت هایی که در اروپا، آسیا و بخشهای دیگر جهان قرار دارند آزادند با ایران تجارت و سرمایه گذاری را در این کشور آغاز کنند. بسیاری از آنها حتی پیشتر به این مسئله ابراز علاقه کرده بودند.
 
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز شنبه با "شی جین پینگ،" همتای چینی اش در کاخ سعدآباد ملاقات کرد. چین متعهد شده است روابط اقتصادی این کشور را با ایران ترقی بخشد. 
"نادر حبیبی،"  استاد اقتصاد خاورمیانه در دانشگاه "برندایس" آمریکا معتقد است: می دانیم بسیاری از شرکت های اروپایی علاقه مند به ورود به بازار ایران هستند. مقامات برخی از این شرکت ها پیشتر برای آغاز سرمایه گذاری در ایران برنامه ریزی هایی کرده اند.
 
"ان پی آر" در ادامه این گزارش نوشت: این درحالیست که سرمایه گذاری در ایران با چالش هایی روبروست و دلیل آن به سیاست آمریکا مربوط می شود.
 
به نوشته این وبسایت، درحالی که دولت آمریکا با لغو تحریم ها موافقت کرده است، همچنان موانعی را در ارتباط با سیاست های حقوق بشری ایران و حمایت این کشور از تروریسم اعمال کرده است. این تحریمها مانع از تجارت شرکت های آمریکایی با ایران می شود. 
 
حبیبی در ادامه افزود: در واقع این تحریم ها باید فقط شرکت های آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما به بیرون از مرزهای آمریکا نیز نفوذ کرده است. تحریم های مالی آمریکا بانک ها و شرکت های اروپایی را به دلیل تجارت با ایران مشمول مجازات های اقتصادی می کند.
 
"جولیا پفیل،" عضو ارشد شرکت حقوقی "بیکر و مکنزی" اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا آشکار ساخت پرداختهایی که مرتبط با ایران باشد از طریق سامانه مالی آمریکا انجام نخواهد شد. بنابراین اگر شما به عنوان یک بانک یا شرکت، پولی از ایران دریافت کنید، باید مطمئن شوید این پول وارد آمریکا یا بانکهای آمریکایی نمی شود. این بدان معناست که مؤسسات مالی خارجی که در آمریکا تجارت می کنند باید پولی که از ایران دریافت کرده اند را از دارایی های دیگر خود تفکیک کنند. این اقدام بسیار دشوار است. راه آسانی برای تفکیک پول ایران از بقیه منابع مالی موجود در بانک وجود ندارد.
 
حبیبی همچنین خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تحریم های اروپایی علیه ایران لغو شده است، بانکها باید بسیار هشیار باشند. شرکت هایی که علاقه مند به تجارت با ایران هستند نخست باید بانکی را پیدا کنند که بخواهد با ایران تجارت کند. بنابراین، این شرکت ها باید به بانکهای ایرانی یا بانکهای بسیار کوچک روی آورند.