نگرانی اپل از کسادی بازار آیفون

به نقل از یو اس ای تودی، این روند رشد از سال 2007 یعنی زمان معرفی گوشی همراه آیفون برای اولین بار، بی سابقه بوده و کمتر از رقم پیش بینی شده یعنی 75.5 میلیون واحد بوده است.

تیم کوک مدیر عامل اپل در مورد شروع دشوار این شرکت در سال 2016 هشدار داده و حتی احتمال داده میزان عرضه آیفون در سه ماهه اول سال 2016 کاهش یابد. این اظهارات و آمار اعلام شده موجب کاهش دو درصدی ارزش سهام اپل در بازار سهام شده است.

اپل در سه ماهه پایانی سال 2015 در مجموع 75.9 میلیارد دلار درآمد کسب کرده که نسبت به سال قبل از آن دو درصد رشد نشان می دهد اما نسبت به پیش بینی 76.5 میلیارد دلاری تحلیل گران کمتر است.

مدیر عامل اپل تصریح کرده که ماه های ژانویه تا مارس سه ماه دشوار برای این شرکت هستند. وی میزان فروش آیفون طی این مدت را تنها 50 تا 53 میلیارد دلار پیش بینی کرده که از پیش بینی 55 میلیارد دلاری تحلیل گران کمتر است.

کوک در این مورد گفته است: چالش های اقتصادی در تمام دنیا وجود دارد و شرایط در برخی کشورها مانند روسیه و برزیل بسیار حد است. حتی در چین که رشد 14 درصدی فروش تولیدات اپل ثبت شده، میزان استقبال از آیفون و ... کاهش یافته است.

گفتنی است در سه ماه پایانی سال 2015 میزان فروش آی پد 25 درصد کاهش یافته و به 16.1 میلیون واحد رسیده و میزان فروش رایانه های مکینتاش هم با 4 درصد کاهش 5.3 میلیون واحد بوده است. برخی تحلیل گران می گویند عرضه آیفون 7 در ماه سپتامبر ممکن است شرایط اپل را تا حد بهبود دهد.