صادرات برق ایران به ترکیه کاهش یافت

هوشنگ فلاحتیان در پاسخ به این سئوال که دلیل کاهش قیمت برق صادراتی ایران چیست، گفت: قیمت صادرات برق تابعی از نرخ سوخت است، اما نه به صورت مستقیم لذا به صورت طبیعی اگر که قیمت نفت کاهش یابد به صورت طبیعی بر قیمت‌ صادرات برق هم تاثیر دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت برق صادراتی ایران به بزرگترین خریدار برق که عراق است از 12 سنت در هر کیلووات ساعت به 10 سنت کاهش یافته است گفت: به طور دقیق نمی‌توان این عدد را تأیید کرد اما به هر حال کاهش قیمت نفت بر قیمت برق صادراتی تاثیرگذار است اما به طورکلی یک ارتباطی بین قیمت نفت و برق صادراتی وجود دارد و فرمولی که وجود دارد وقتی قیمت نفت کاهش می‌یابد قیمت برق صادراتی نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: این کاهش قیمت نفت بر قیمت جهانی و بر روی سوخت حامل‌های انرژی تاثیر می‌گذارد.

*کاهش صادرات برق به ترکیه

فلاحتیان در پاسخ به این سوال که آیا میزان صادرات برق در حال حاضر کاهش داشته است یا خیر گفت: میزان صادرات برق در طرف ترکیه کاهش یافته است و دلیل آن نیز به خاطر بارندگی‌های مناسب در این کشور در سال آبی گذشته بوده است و باعث شده تا تولید برق در این کشور توسط نیروگاه‌های برق آبی تامین شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: میزان صادرات برق در طرف عراق و افغانستان و پاکستان تغییر چندانی نداشته و تا حدودی هم افزایش داشته است.