غلام حسین خورشیدی کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی اندیشه ای در جهت شناسایی ظرفیت های مختلف اقتصادی است.

 

وی با اشاره به فضای جدیدی که بعد از برجام برای اقتصادی کشور بوجود آمده است ادامه داد: نقطه ضعفی که در حال حاضر بسیار با اهمیت جلوه می کند مدیریت کلان اقتصاد است و در این خصوص باید از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی و بحث های مدیریتی مطرح در آن استفاده کرد.

 

وی در پایان تصریح کرد: باید ظرفیت های موجود اقتصاد بخوبی شناسایی شود و گام ها هم جهت با اقتصاد مقاومتی باشد تا نتایج مطلوب اقتصادی پسابرجامی را بتوان بوجود آورد.

 

*** در شرایط پسابرجام در حوزه واردات باید حساس عمل کرد

 

مجید رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تحولات پسابرجامی بر اقتصاد کشور گفت: در این شرایط باید واردات کالا با حساسیت بیشتری صورت گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: باید از ورود هرگونه کالای نهایی جلوگیری کرد و بیشتر به سمت سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی حرکت کرد.

وی افزود: در دوران پسابرجام باید از واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید نهایی می شود جلوگیری شود چرا که این امر نهایتاً به تولید داخل ضربه می زند و باید به سمت تولید مشترک و انتقال تکنولوژی حرکت شود.

 

وی ادامه داد: چنین اقدامی ارتقا کیفیت محصولات داخلی را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: حرکت به سمت واردات کالاها نه تنها باعث بیکاری خواهد شد بلکه کشور را از تولید محور بودن فاصله داده و به یک مصرف کننده صرف تبدیل می کند.

 

وی در پایان تصریح کرد: با همکاری هایی که در حال حاضر کشور با سرمایه گذاران منعقد می کند آینده ی روشنی وجود دارد زیرا آنان با این اقدام به بازارهای کشورهای همجوار دسترسی خواهند یافت و این به اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.

 

وی در پایان تصریح کرد: باید به سمت جذب سرمایه گذار خارجی در شرایط موجود حرکت کنیم و افزایش سهم بازارهای هدف و نیز جذب بازارهای جدید را نیز در دستور کار قرار دهیم.