هزینه‌ی 300 میلیونی یک جشن عروسی؟!

 چند ماهی می‌شود که رکود در بازار قدرت‌نمایی می‌کند و تمامی کسبه و مردم نالانند از وضعیت این آشفته بازار، اما گویی رکود بر شغل‌های خاص که مراجعه کننده های خاص نیز دارند تأثیر کمی داشته است و هنوز  هم بازار مشاغل نوظهور لوکس همچنان داغ است.

 

براساس این گزارش، همین چند سال پیش بود که زوج های جوان با تشریفاتی بسیار ساده زندگی خود را آغاز می کردند و در بهترین حالت جشن ازدواج خود را در یک تالار پذیرایی آن هم با یک نوع غذا برگزار می کردند، اما در سال‌های اخیر تغییر نوع زندگی و البته حرکت به سمت تجمل گرایی این مراسم را هم تحت تاثیر خود قرار داده است، بطوریکه، کم‌کم تشریفات آن هم از نوع لوکس، مجالس ساده را کنار زد و این امر به اندازه ای اوج گرفت که موسسات خدمات مجلس بسیاری، در گوشه و کنار شهر فعالیتشان را شروع کردند و هرکدام  با رنگ و لعاب دادن به منوهای خود سعی داشتند مشتریان بیشتری را جذب کنند.

 

بر اساس این گزارش با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان منوی غذاهایی را دید که تمامی ملل را تحت پوشش قرار می دهند و غذاهای آفریقایی،اروپایی، آسیایی تا غذاهای ایرانی را در کنار منوی سالاد ها و دسرها در خود جای داده اند که  همه و همه در نهایت جیب زوج های جوان را نشانه گرفته اند.

گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که برای استفاده از خدمات یکی از این موسسات باید برای هر نفر از مهمانان 180 هزار تومان هزینه کرد که اگر تعداد مهمانان را 200 نفر در نظر بگیریم یعنی  یک جشن عروسی  چیزی حدود 36 میلیون تومان تمام می شود که این رقم فقط شامل پذیرایی شام میهمانان است. این موسسات که به فکر پر کردن جیب خود هستن گاها از منوهایی نظیر پذیرایی شامل عصرانه که شامل  سرو چهار مدل انواع اسنک به همراه جوجه چینی، شش مدل آب میوه طبیعی و پذیرایی چای و نسکافه به همراه پای میوه و شیرینی خشک و شیرینی تارت میوه‌ای و پذیرایی میوه دستچین شش مدل روی میز پذیرایی و منوی گل‌آرایی شامل تمام میزهای پذیرایی، جایگاه عروس و داماد و ورودی مدعوین و میز شام برای هرچه باشکوه برگزارشدن مراسم هم رونمایی می کنند.

 

 

البته به این منوهای رنگارنگ، تزئین ورودی، تزئین جایگاه عروس و داماد، شمع‌آرایی، میز شمع و گل، نورپردازی، آتش بازی و سفره‌خانه سنتی و پرسنل پذیرایی به ازای هر 12 نفر یک نفر و پرسنل رختکن و پرسنل راهنما را اگر اضافه کنیم هزینه مراسم ازدواج سر به فلک می کشد.

 

 

این گزارش می‌افزاید: برخی موسسات با ارائه خدمات بیشتر مثل تغییر در منوی غدایی یا اجرای مه سرد و سفره‌خانه سنتی شامل پذیرایی چای و قلیان و تنقلات هزینه هر نفر مهمان را به 250 هزار تومان افزایش داده اند. همچنین ممکن است این قیمت بسته به نوع خدمات ارائه شده تا 400 هزار تومان نیز افزایش بیابد که با در نظر گرفتن تعداد  200 نفر مهمان چیزی حدود 80 میلیون تومان برای چند ساعت مراسم عروسی آن هم از نوع لوکسش هزینه می شود.

 

 

نکته قابل توجه این است که در منوهای مختلف میز و صندلی‌های پذیرایی از مهمانان نیز متفاوت است و سرویس پذیرایی نیز در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است و حتی بسته به نوع منوی انتخابی دستمال های مصرفی نیز تغییر می کند.

 

هر چند که در این گزارش به هزینه‌های آرایشگاه و لباس عروس و داماد و ماشین عروس و سایر هزینه‌ها اشاره‌ای نشده اما یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که برای یک عروسی مجلل در تهران بیش از 50 میلیون هزینه می‌شود و این رقم حتی به 200 تا 300 میلیون هم شاید برسد.

 

 این روزها اگر چه همه درگیرو دار گرانی و افزایش قیمت نان و لبنیات هستند اما برخی افراد با ایجاد مشاغل جدید و مخاطب قرار دادن قشر خاصی از جامعه در حال سود بردن از وضعیت موجود هستند و این طور که به نظر میرسد نظارت دقیقی بر خدمات ارائه شده انجام نمی شود.