ایران قصد دارد میلیاردها دلار طلبی را که بابت فروش نفت از هند و سایر کشورهای خریدار دارد، به یورو دریافت کند. این کشور همچنین در خرید و فروش‌های جدید به همین شکل عمل خواهد کرد تا به این طریق بتواند وابستگی خود را به دلار آمریکا کاهش دهد.

یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران در همین خصوص به رویترز گفت تهران با شرکت‌هایی که به تازگی با آن‌ها قرارداد بسته است مانند توتال یا «لوک اویل» به یورو معامله خواهد کرد. او افزود: بندی را در قراردادها ذکر می‌کنیم که خریدار را به پرداخت بهای نفت به یورو، با توجه به نرخ این ارز در مقابل دلار در زمان تحویل، موظف می‌کند.

شرکت‌ روسی لوک اویل و شرکت فرانسوی توتال تاکنون در این خصوص اظهارنظری نکرده‌اند. این در حالی است که شرکت نفت اسپانیا (سپسا) در پاسخ به درخواست برای بیان نظری در این خصوص، ترجیح داد سکوت کند.

ایران تاکنون مقادیری از پول‌های بلوکه شده خود را که در نتیجه لغو تحریم‌های بین‌المللی آزاد شدند، به ارزهای دیگری غیر از دلار مانند ریال عمان و درهم امارات دریافت کرده است. از آن جایی که اروپا در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود، تغییر واحد پول از دلار به یورو منطقی به نظر می‌رسد. ضمن این که این کشور سال‌هاست می‌کوشد مسئله مذکور را عملی کند. تلاش‌های تهران در سال 2007 برای متقاعد کردن اعضای اوپک به یافتن جایگزینی برای دلار بی‌نتیجه ماند.

این منبع آگاه همچنین به رویترز گفت بانک مرکزی ایران در زمان تحریم‌ها همین سیاست را در تبادلات خارجی دنبال می‌کرد. این تغییر به دلایل سیاسی انجام می‌شود.

ایران چهارمین منبع بزرگ نفت خام جهان به شمار می‌رود و انتظار می‌رود به زودی تولید خود را افزایش دهد. افزایش تولید و قراردادهای جدید ایران، ده‌ها میلیارد یورو برای این کشور به همراه خواهد داشت.

به نوشته رویترز، اصرار ایران برای دریافت بهای نفت به یورو به جای دلار، همچنین نشانه روابط نه چندان گرم تهران و واشینگتن علی‌رغم انجام توافق و لغو تحریم‌ها است. مقامات آمریکا تخمین می‌زنند 100 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در خارج از این کشور بلوکه شده است که تهران می‌تواند در نتیجه لغو تحریم‌ها به نیمی از آن دسترسی پیدا کند. مشخص نیست چه مقدار از این پول‌ها طلب‌های نفتی ایران است که به یورو پرداخت خواهد شد.

این منبع آگاه شرکت ملی نفت ایران در پایان افزود: با توجه به این که ایران می‌تواند در حال حاضر با خریداران نفت خود از طریق روش استاندارد جهانی «سوئیفت» ارتباط برقرار کند، پرداخت این بدهی‌ها با یورو یا هر ارز دیگری دشوار نخواهد بود.