بقای بانک‌های عربستان در گرو افزایش بهای نفت

 کاهش شدید بهای نفت، بانک‌های عربستان سعودی را با چالش روبرو کرده است. سهام برخی از مهم‌ترین بانک‌های عربستان سعودی از جمله  «الراجحی،» «الاهلی» و «سامبا» در پایین‌ترین حد ممکن معامله می‌شوند.

کشورهایی مانند عربستان که برای روشن نگه داشتن موتور اقتصاد خود به تجارت کالا وابسته هستند، فعالیت چندانی در بازارهای نوظهور نداشته‌اند.

یک تحلیلگرِ سازمان اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» در این خصوص گفت: «به اعتقاد ما، سقوط بهای نفت و تأثیر آن بر تعادل مالی عربستان سعودی، شرایط کاری برای بخش بانکی را دشوار می‌کند.»

حتی پس از سال‌ها، گشودن درهای بازار بورس عربستان به روی سرمایه‌گذاران خارجی نتوانست آنها را به سرمایه‌گذاری در این بازار علاقمند کند. در واقع کاهش مداوم بهای طلای سیاه، دلیل تردید سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار عربستان است. شاخص بورس «تداول» عربستان پس از اینکه سال گذشته 17 درصد کاهش داشت، در ماه ژانویه نیز 13 درصد افت کرد.

عربستان مهمترین صادر کننده نفت خام در جهان است و 90 درصد بودجه خود را از این طریق تأمین می‌کند. این کشور تعداد زیادی بانک متمرکز دارد – 12 بانک داخلی و 12 بانک خارجی- و جدیدترین آمارها نشان می‌دهد، بانک‌ها تحت فشار شدید هستند و سرنوشت آن‌ها به سرنوشت بهای نفت وابسته است.