کاهش بهای نفت و افزایش مشکلات اقتصادی عربستان

 سی ان بی سی نوشت: کاهش بهای نفت در سطح جهانی باعث شده است تا درآمد کشور عربستان سعودی به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار گیرد. این کشور ناچار شده است تا با کاهش هزینه ها در بخش های مختلف و افزایش تولید نفت، بخشی از کمبود درآمد را جبران کند.

 

کشورهایی که اقتصادشان به نفت وابسته است در ماه های اخیر با مشکلات بسیاری رو به رو شده اند. کشورهایی همانند قطر و کویت که در بانک های خود ذخایر ارزی قابل توجهی دارند توانسته اند تا حدودی در برابر نوسانات بازار مقاومت کنند. اما بر اساس گزارش سازمان صندوق بین المللی پول، کشور لیبی که درگیر جنگ داخلی است، باید هر بشکه نفت تولیدی خود را به قیمت 269 دلار به فروش برساند تا کمبود بودجه‌اش جبران شود.

 

اقتصاد عربستان سعودی نیز به شدت به ارزش نفت وابسته است و 624 میلیارد دلار ذخیره نفتی آن احتمالا تنها تا سال 2019 کافی خواهد بود.

 

محاسبات انجام شده، تغییرات ناگهانی و احتمالی قیمت نفت در بازار جهانی را در نظر نگرفته است. به همین دلیل ممکن است با کاهش بهای نفت یا افزایش آن، پیش بینی های صورت گرفته نیز دستخوش تغییرات قابل توجهی شود.

 

سایت سی ان بی سی در گزارشی در ماه اوت سال گذشته (5 ماه پیش)، هنگامی که بهای هر بشکه نفت در بازار جهانی میان 41 تا 48 دلار بود، پیش بینی کرده بود عربستان سعودی تا سال 2018 ورشکسته خواهد شد.

 

اما با کاهش هرچه بیشتر بهای نفت، سعودی ها نیز تغییراتی در برنامه بودجه شان ایجاد کردند. کاهش 13.8 درصد هزینه ها نسبت به سال 2015 از جمله تلاش های عربستان برای مقابله با کمبود بودجه است.

 

بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی، تولید نفت این کشور نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به 10 میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

با این که افزایش تولید تا حدودی به سعودی ها کمک می کند تا کمبود بودجه خود را جبران کنند، نیاز بازار جهانی رشد چندانی نداشته است و نفت خام بیش از مصرف 94 میلیون بشکه در روز، به میزان 95 میلیون بشکه در حال تولید است.