بررسی ها نشان می دهد بهای هر بشکه نفت اوپک در ژانویه سال 2016 نسبت به ژانویه سال گذشته میلادی کاهشی 40 درصدی را تجربه کرده است . این کاهش در حالی رخ داده است که از نیمه دوم سال گذشته میلادی، کشورهای نفتی رقابت بر سر دریافت سهم بازار و فروش حجم بیشتر نفت را در دستور کار خود قرار دادند و همین امر سبب شد روند کاهشی قیمت نفت تشدید شود .

 

روند کاهشی قیمت نفت از اوت سال گذشته تشدید شد . در این ماه قیمت نفت نسبت به ماه پیش از آن کاهشی 10 دلاری را تجربه کرد و هنوز به موقعیت پیشین باز نگشته است .

 

 قیمت نفت اوپک در دو ماه پایانی سال وارد کانال سی دلاری شد و اولین ماه سال جاری میلادی نفت در کانال بیست دلاری جا خوش کرد . براوردهای صورت گرفته حکایت از آن دارد در صورت تداوم وضعیت کنونی قیمت نفت همچنان شانسی برای احیا نداشته باشد. مطرح شدن طرح فریز نفتی نیز نتوانسته است در روزهای اخیر بازار نفت را متقاعد به افزایش قیمت نماید . عربستان در حالی که در ابتدا موافقت خود را با طرح فریز نفتی اعلام کرده بود اما در عمل تاکید کرد نسبت به کاهش تولید نفت اقدام نخواهد کرد. وزیر نفت ایران نیز طرح فریز نفتی را در شرایط کنونی جوک خواند .

 

 قیمت ها در حالی در بازارهای جهانی رو به کاهش است که ایران قصد دارد با افزایش میزان تولید و صادرات خود سهم پیشین را بازپس گیرد .

 

 روند کاهشی قیمت نفت هر چند در اولین ماه های سال گذشته میلادی متوقف شده بود اما جنگ نفتی کشورهای نفت خیز و تلاش برای عدم واگذاری سهم بازار ایران، موقعیت را در بازار نفت بیش از پیش متزلزل کرد .