بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌ها از سال ٨٩ تاکنون

مهدی رحمتی درباره تعیین قیمت سوخت برای نیروگاههای برق صادراتی با بیان این که وزارت نیروز از سال ٨٩ تاکنون بابت سوخت نیروگاهها هزینه ای پرداخت نکرده است، تصریح کرد: فرمول قیمت گاز برای نیروگاه‌های برق صادراتی همانند فرمول قیمت گاز صادراتی ایران برای همان منطقه در کشور مقصد خواهد بود.

وی افزود: به عنوان نمونه قیمت گاز برای نیروگاه‌هایی که قرار است برق را صادر کنند و در نزدیک مرز ترکیه یا در این کشور احداث می‌شوند، همانند قیمت گاز صادراتی به این کشور است و یا نیروگاه‌هایی که در کشور یا مرز عراق احداث می شود متناسب با قیمت گاز در قرارداد با عراق است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: فرمول گاز برای تولید برق صادراتی همانند فرمول صادرات گاز محاسبه می‌شود و قیمت گاز برای اختصاص به نیروگاه‌ها به منظور تولید برق صادراتی، حدود قیمت گاز صادراتی ایران خواهد بود.

بر اساس این گزارش، وزارت نفت برای متنوع سازی صادرات گاز برنامه صادرات برق از طریق گاز را در برنامه دارد که در این زمینه تاکنون پنج توافقنامه با بخش خصوصی در این زمینه امضا کرده و قرار است این شرکتهای مجوزهای لازم را از توانیر دریافت کنند.

جانمایی نیروگاهها، سرمایه گذاری و توجیه اقتصادی سه موضوع مهم در ساخت نیروگاههای هستند که قرار است اقدام به صادرات برق کنند؛ ضمن این که راندمان این نیروگاهها اهمیت بالایی دارد و بر خلاف نیروگاههای کشور باید دارای راندمانی بالای ٥٠ درصد باشند تا بتوانند با دیگرعرضه کنندگان برق در کشورهای هدف رقابت کنند، راندمان نیروگاههای کشور هم اکنون حدود ٣٥ درصد است.