مخالفت با سامانه هوشمند سوخت از ترس شفافیت

 قاسم خورشیدی اظهار داشت: اکثر کارشناسان از منظر کارشناسی قائل به این هستند که سامانه هوشمند سوخت کارآمد است که قدرت مدیریت و برنامه‌ریزی بی‌بدیلی در بخش حمل و نقل بنزینی در اختیار کشور قرار داده است.

وی افزود: ما اگر توانستیم قیمت بنزین را از 100 به هزار تومان و مصرف بنزین را از 75 میلیون لیتر در روز به 65 میلیون لیتر در روز کاهش دهیم، آن هم علیرغم افزایش شدید تعداد خودروهای کشور، معلول قدرت مدیریتی بود که سامانه هوشمند سوخت در اختیار کشور گذاشت.

مدیرکل مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در شرایطی که همه دنیا شتابان به سمت الکترونیکی کردن همه فرایندهای اقتصادی و تجاری در دنیا می‌روند و ما از این حیث کاملا عقب هستیم، اینکه ما سامانه‌ای را که بعد از 10 سال مطالعه و کار آزمایشگاه راه‌اندازی شده و 8 سال فعالیت مثبت و مثمر ثمر در فرایند اقتصادی کشور نشان داده است را جمع کنیم توجیه کارشناسی ندارد.

*مخالفان سامانه هوشمند سوخت مخالف شفاف‌سازی هستند

مدیر کل مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه جایگاه‌دار نظارت‌گریز است، اضافه کرد: سامانه سوخت قدرت نظارت به دستگاه نظارتی می‌دهد، اما جایگاه‌دار مخالف است و می‌گوید کارت سوخت را جمع کنید، چون نمی‌خواهد نظارتی روی او وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر امروز نماینده جایگاه‌داران می‌گوید ما مخالفیم و سامانه باید جمع آوری شود، به این دلیل است که جایگاه‌داران نظارت گریز هستند و مایل نیستند، بر رفتار آنها نظارت هوشمند و متمرکزی اعمال شود؛ لذا مخالفت می‌کنند و می‌گویند این سامانه به درد نمی‌خورد و کارآیی خود را از دست داده است؛ لذا اگر افرادی مخالف سامانه هوشمند سوخت هستند، مخالف شفاف‌سازی هستند.

خورشیدی با بیان اینکه سامانه سوخت فرآیند توزیع بنزین را کاملا شفاف و قابل رهگیری می‌کند، اضافه کرد: شما می‌توانید دقیقا بگویید که به تاکسی‌ها، وانت‌بارها یا خودروهای شخصی با مشخصات خاصی چقدر سوخت تحویل داده شده است و همه این قابلیت‌ها به مدیریت مصرف سوخت کمک می‌کند.

*قیمت بنزین در کشورهای همسایه قاچاق را اقتصادی می‌کند

وی ادامه داد: امروز موضوع برجام و رفع تحریم‌ها مطرح است اما ممکن است ما فردا تحریم شویم، در عین حال امروز قیمت‌های جهانی نفت پایین آمده است، تا حدی که قیمت بنزین ذلیل شده  و به 30 سنت در هر لیتر رسیده است اما چه بسا قیمت بنزین فردا افزایش بیاید و ما مجددا روزی را ببینیم که نفت بالای 100 دلار باشد؛ آن وقت این قیمت‌ها می‌تواند بدون وجود سامانه سوخت مانع انحراف از شبکه و قاچاق سوخت بشود؟ ضمن اینکه همین الان قیمت بنزین در کشورهای همسایه 2 تا 5 برابر قیمت بنزین در ایران است.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت بنزین در عراق 2200 تومان در ترکیه قیمت هر لیتر بنزین 1.4 دلار در هر لیتر یعنی حدود 5500 تومان است، گفت: این رقم‌ها قطعا قاچاق را صاحب توجیه اقتصادی می‌کند و بنابراین در این شرایط جمع‌اوری یکی از سامانه‌هایی که بهترین جواب را در اقتصاد ملی پس داده است، منطقی نیست.

*تصمیم‌گیری دولت درباره نرخ اضطراری بنزین و سامانه سوخت در ابتدای سال آینده

وی در ادامه اظهار داشت: ما طرح نرخ اضطراری بنزین را برای حفظ سامانه سوخت به دولت پیشنهاد دادیم، دولت هم این طرح را به وزارت نفت فرستاده و وزارت نفت هم مطابق با آنچه آقای زنگنه گفته‌اند نظر خود را اعلام کرده است.

وی افزود: همه نظرات به دولت اعلام شده و منتظریم دولت دراین باره تصمیم‌گیری کند چون این طرح در دولت موافقین و مخالفینی دارد.

مدیر کل مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: پیشنهاد ما این است که کسانی که با کارت خودروی شخصی قصد سوخت‌گیری دارند، با قیمت پایین‌تری سوخت دریافت کنند.

وی توضیح داد: طی این سال‌ها و بر اساس قانون هدفمندی دولت در ماه‌های ابتدایی هر سال نسبت به تعیین قیمت حامل‌های انرژی تصمیم ‌گیری می‌کند؛ پیشنهاد نهایی ما به دولت این بود که در تصمیم‌گیری برای قیمت حامل‌های انرژی، قیمت بنزین برای استفاده کنندگان از کارت شخصی را بر مبنای قیمت سال 94 ثابت نگه دارد و قیمت بنزین برای استفاده کنندگان از کارت جایگاه‌داران را حدود 20 درصد افزایش دهد.

خورشیدی تاکید کرد: مبنای این پیشنهاد این است که کسانی که با کارت شخصی خودشان بنزین دریافت می‌کنند، پول کمتری پرداخت کنند و به نوعی تشویق شوند.

وی ادامه داد: کار کارشناسی در این باره در دولت انجام می‌شود و موکول به زمانی شده است که دولت مانند روال هر سال، در ابتدای سال بخواهد درباره قیمت حامل‌های انرژی بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها تصمیم‌گیری کند که احتمالا تصمیم‌گیری درباره بقای سامانه سوخت نیز همان زمان انجام می‌شود.

*بدون سامانه هوشمند، سوخت‌گیری از وضعیت الکترونیکی فعلی به وضعیت مکانیکی سابق بازمی‌گردد

این مقام مسئول با بیان اینکه سامانه سوخت با مصوبه دولت ایجاد شده است و وزارت نفت راسا نمی‌تواند آن را جمع‌آوری کند، تصریح کرد: جمع‌آوری سامانه سوخت هم هزینه قابل توجهی دارد چون باید پوز و دستگاه‌های نصب شده روی تک تک پمپ‌های درون جایگاه‌ها را بردارند و از حالت الکترونیکی فعلی به حالت مکانیکی سابق برگردانند چنانکه در حال حاضر نازل‌های سوخت سراسر کشور به صورت الکترونیکی از مرکز داده‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کنترل می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی در این باره که جایگاه‌داران سوخت اعلام کرده‌اند که خودشان اقدام به جمع آوری سامانه سوخت می‌کنند، اظهار داشت: جایگاه‌داران نمی‌توانند راسا سامانه را جمع‌آری کنند، چون این اموال دولتی محسوب می‌شوند.

وی توضیح داد: جایگاه‌داران بابت دستگاه پایانه فروش (pos) نصب شده روی نازل‌ها و حتی بابت PC ها و TC هایی که در دفاتر جایگاه‌ها مستقر شده هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند و حتی هزینه‌های پشتیبانی را هم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را ندارند؛ این اموال دولتی محسوب می‌شود و جایگاه‌داران اجازه دخل و تصرف در آن را ندارند.

*سامانه سوخت پایه‌ای برای صادرات دانش‌بنیان

خورشیدی با تاکید بر اینکه این سامانه یک ثروت ملی در حوزه IT محسوب می‌شود، گفت: الان ما به یک برند در این حوزه تبدیل شده‌ایم و همانطور که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته‌اند خیلی کشورها به ما مراجعه می‌کنند تا از این سامانه هوشمند سوخت الگو بگیرند و کپی‌برداری کنند و حتی خیلی کشورها از ما درخواست می‌کنند که ما در این کشورها این سامانه را پیاده کنیم.

وی تصریح کرد: یعنی این سامانه تبدیل به پایه‌ای برای صادرات دانش‌بنیان در حوزه IT شده است.

مدیر کل مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیح داد: بیش از 4 هزار پمپ بنزین با بیش از 60 هزار نازل در یک پهنه جغرافیایی گسترده به صورت متمرکز از تهران مدیریت می‌شود که نشان می‌دهد کار بسیار بزرگی انجام شده است.