آقای رئیس میوه های قاچاق تو حجره شما چه می کند؟!

 واردات میوه قاچاق به علت ضربه زدن به تولید داخل همواره مورد انتقاد بوده است و حتی مقام معظم رهبری که بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید داخل تأکید داشته‌اند، طی سال گذشته چند بار این نکته را به مسئولان کشور تذکر داده‌اند.

همچنین ایشان در آخرین بیاناتشان در این رابطه فرمودند: «کشوری با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. پرتقال و سیب ایرانی روی درخت مانده، آنوقت پرتقال خارجی وارد می‌کنند. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات.»

در یک سال گذشته معضل مشخص نبودن سازمان رسیدگی کننده به امر مبارزه با قاچاق میوه خود به مشکلی بزرگتر از واردات تبدیل شده است، بطوریکه  وزیر صنعت مبارزه با آن را وظیفه وزارت جهاد می‌داند و عالی‌ترین مقام وزارت جهاد کشاورزی هم علیرغم اینکه واردات میوه را به غیر از 4 میوه گرمسیری ممنوع اعلام کرده می‌گوید برای مبارزه با قاچاق میوه مأمور و ابزاری در اختیار ندارد.

علی‌اکبر پوراحمد نژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در رابطه با موضوع فوق معتقد است: ستاد قاچاق کالا و ارزِ ریاست جمهوری و کمیسیون متشکل از 18 دستگاه است، بنابراین کسی نمی‌تواند از زیر این مسئولیت شانه خالی کند.

پور احمد‌نژاد می‌گوید:  وزارت جهاد و سازمان‌های جهاد کشاورزی از اعضا ستاد و کمیسیون استان است و سازمان جهاد کشاورزی وزارت جهاد متولی تنظیم بازار کشاورزی است و مجوز واردات میوه را می‌دهد. اما از آنجا که در 2 سال گذشته مجوز ورود هیچ میوه‌ای به جز 4 میوه صادر نشده است بنابراین دستگاهی که مجوز واردات صادر نکرده دیگر متولی ورود نیست، اما با این وجود در طرح‌های مراقبتی کنار ما قرار دارد.

از آن طرف هم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که خوشبختانه طی 20 روز گذشته اقداماتی را برای مبارزه با قاچاق میوه انجام داده و در این 20 روز بیش از 31 هزار کیلو میوه قاچاق را کشف و ضبط کرده است، معلوم نیست در  یک سال گذشته چرا حضور ملموس و پررنگی نداشته است؟ زیرا عملکرد چند روز گذشته نشان می‌دهد که می‌تواند نقش مؤثری در مبارزه با قاچاق میوه داشته باشد.

از طرفی رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار علیرغم اینکه اعلام می‌کند که بخشی از میوه‌های قاچاق وارد شده به تهران در این میدان معامله می‌شود، معتقد است که این اتحادیه هیچ وظیفه‌ای در رابطه با مبارزه با قاچاق میوه ندارد!؟

وی می‌گوید: در حالی که میوه قاچاق به راحتی از مرزها وارد می‌شود و در ملاء عام از شهرهای مختلف برای رسیدن به تهران عبور می‌کند مسئولان کجا هستند تا با آن مقابله کنند؟! ما در اتحادیه با انتشار اطلاعیه‌ای از کسبه خواسته‌ایم که از خریدن میوه‌های قاچاق امتناع کنند.

بهرحال اگرچه صحبت‌های رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در رابطه با اینکه چرا به راحتی میوه قاچاق از مرزها و شهرهای مختلف بدون کوچکترین مانعی عبور می‌کند پذیرفتنی است اما معامله میوه‌های قاچاق در میدانی که رئیس آن باید منافع صنف خود را تأمین کند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا منافع صنف در فروش میوه خارجی و قاچاق است؟!

البته بدتر از آن انتشار خبر کشف میوه‌های قاچاق در حجره رئیس اتحادیه توسط سازمان تعزیرات حکومتی است که شانه خالی کردن رئیس اتحادیه را در جلوگیری از عرضه میوه قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره‌بار سؤال برانگیز می‌کند.

ناگفته نماند که رئیس اتحادیه بارفروشان در دفاع از خود پس از انتشار کشف میوه‌های قاچاق گفته است که هیچ‌گونه میوه قاچاقی در حجره‌ام یافت نشده است بلکه سازمان تعزیرات حکومتی 21 کارتن نارگیل را از حجره من پیدا کرده‌ و از آنجا که مجوز واردات آن در آن لحظه موجود نبوده است، نارگیل‌ها را جزء میوه‌های قاچاق محسوب کرده‌اند و به صورت غیرقانونی و در حالی که هنوز جرمی محرز نشده  840 هزار تومان هم جریمه اخذ کرده‌اند !؟

این مطالب در حالی عنوان می‌شود که محمد محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران می‌گوید: شعب تعزیرات حکومتی مقام رسیدگی کننده هستند و تعزیرات حکومتی ناظر و بازرس ندارد. بازرسان دستگاه‌های نظارتی نظیر بازرسان اتحادیه، اتاق اصناف، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت و گمرک وظیفه بازرسی و نظارت دارند و در صورت بررسی و اعلام تخلف، گزارش برای رسیدگی و صدور حکم به تعزیرات ارسال می‌شود.

براساس بند (ط) ماده (30) قانون نظام صنفی، اتحادیه‌ها وظیفه نظارت و بازرسی بر عملکرد واحدهای صنفی را دارند و باید گزارش تخلفات را به تعزیرات حکومتی ارسال کنند.

بهرحال طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فردا چهارشنبه قرار است 31 هزار و 800 کیلو میوه قاچاق در راستای حفظ سلامت جامعه امحا شود که اگر چه مبارزه با میوه قاچاق کاری پسندیده است اما از آنجا که برای واردات این میوه‌های قاچاق، ارز و پول نفت از کشور خارج شده است، این سؤال به ذهن می‌آید که آیا امحاء بهترین راهکار مبارزه با قاچاق میوه است؟ آیا مسئولان پیش از این نمی‌توانستند مانع واردات میوه از مبادی ورودی شوند؟