برنامه ششم توسعه کاملاً رد شد

برای اولین بار طی عمر 70 ساله نظام برنامه‌ریزی کشور، لایحه یک برنامه 5 ساله، رأی نیاورد. لذا مجلس با تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه، لایحه برنامه ششم را از دستور کار خارج کرد.

متأسفانه باوجود گفتمان‌سازی و تصویب قوانین بالادستی متعدد طی 9 سال گذشته در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در خلال بررسی لایحه برنامه ششم در کمیسیونهای تخصصی مجلس مشخص شد نگاه توسعه‌گرا و غیربومی در این برنامه به‌شکل افراطی گنجانده شده است.

همچنین گفتنی است طی 70 سال گذشته این اولین بار است که یک برنامه توسعه، حتی واجد شرایط اصلاح نیز شناخته نشد و یکسره از جانب قوه مقننه مردود اعلام شده است.

سابقه برنامه‌ریزی توسعه 5 ساله در ایران به سال 1327 باز می‌گردد. طی این مدت 10 برنامه توسعه – شامل 5 برنامه پیش از انقلاب و 5 برنامه پس از سالهای دفاع مقدس - به تصویب رسیده است. گذشته از ایرادات شکلی و محتوایی برنامه‌ها، بخش اعظم این برنامه‌ها به‌دلیل وجود مشکل «نگاه به توسعه، با ادبیات غرب» و «تضاد با مؤلفه‌های فرهنگی و بومی» اجرایی نشده است. استمرار این نگاه سبب شد رهبر معظم انقلاب در سال 85 مفهوم «الگوی اسلامی پیشرفت» را در برابر ادبیات توسعه غربی مطرح کنند.