قاچاق رایگان پوشاک!

محمد مروج حسینی درباره سرمایه‌گذاری در بخش نساجی، گفت: هیچ سرمایه‌گذاری همه سرمایه خود را وارد تولید نمی‌کند، بلکه 20 درصد از آن را می‌آورد و مابقی را بانک‌ها به صورت تسهیلات تامین می‌کنند، اما در ایران بانک‌ها این توان را ندارند.

به گفته مروج حسینی، از 800 هزار میلیارد تومان سپرده نزد بانک‌ها تنها 100 هزارد میلیارد تومان آن فعال است و به همین دلیل بانک‌ها قادر به حمایت از صنایع نیستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی کالاها که تعرفه ورودی‌شان صفر است هم به صورت قاچاق وارد می‌شود، اظهارکرد: اینکه کاهش تعرفه واردات پوشاک و محصولات نساجی بتواند باعث کاهش چشمگیر قاچاق شود ممکن نیست، چراکه در حال حاضر عده‌ای برای فرار از مالیات و ثبت نشدن اسمشان حتی کالاهایی که حقوق ورودی صفر دارند را هم قاچاق می‌کنند.

رییس انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: محصولات نساجی و پوشاک از کالاهایی هستند که با هزینه کم و گاها به صورت مجانی قاچاق می‌شوند؛ به طوری‌که گاها شنیده می‌شود دارو، موبایل، لپ تاپ و سایر کالاهای گران قیمت در میان محصولات نساجی مثل پتو قاچاق شده و در واقع این محصولات برایشان رایگان در می‌آید.

مروج حسینی همچنین معتقد است که همه پوشاکی که از ترکیه به ایران وارد می‌شود، پوشاک ترک نیست و بخش عمده‌ای از آن از چین آمده و طریق ترکیه به ایران وارد می‌شود.

وی در ادامه با انتقاد از ورود کالاها به صورت غیر رسمی از مناطق آزاد، گفت: نظارت دقیقی بر برخ مناطق آزاد وجود ندارد و برای مثال منطقه آزاد ارس حدود 90 هزار هکتار مساحت دارد و حتی یک فنس دور آن کشیده نشده است.