در سال های پس از انقلاب بارها این گفته را از حضرت امام خمینی (ره)و مقام معظم رهبری شنیده ایم که می فرمودند، منافعی که عاید کشورهای مصرف کننده نفت می شود بسیار بیشتر از کشورهای تولید کننده آن است.

قبل از آنکه به این موضوع بپردازیم نگاهی به 10 کشوری که بیشترین مصرف کننده نفت خام در جهان هستند می اندازیم براین اساس به ترتیب ایالات متحده آمریکا، چین ، ژاپن، آلمان، روسیه، هندوستان، کانادا، برزیل، کره جنوبی و فرانسه  بیشترین مصرف کننده نفت در جهان محسوب می شوند.

در میان این فهرست کشورهایی وجود دارند که در تلاشند به دلیل کمبود ذخایر نفتی در کشورشان قیمت نفت کشور های تولید کننده را کاهش دهند تا بتوانند از ذخایر این کشورها بیشترین بهره را ببرند که از جمله این کشورها ایالات متحده آمریکا است.

این کشورها تنها منافع خود را در اولویت می بینند و حتی حاضرند برای منافعشان دست به تهاجم به دیگر کشورهای دارنده نفت بزنند و یا حتی از روش های دیگر مانند چانه زنی و واریز کالاهای مصرفی در ازای واردات نفت ارزان به کشورشان به اهداف خود دست‌یابند که به عنوان نمونه می توان به  تهاجم آمریکا به عراق در اولین سال های قرن 21 اشاره کرد. 

این گزارش خاطرنشان می کند مصرف کنندگان نفت درحالی به دنبال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی هستند که برخی از کشورهای تولید کننده از جمله ایران بودجه سالانه خود را براساس درآمد نفتی تنظیم و تدوین می کنند. بنابراین کاهش قیمت نفت به ضرر کشورهایی تمام می شود که تک محصولی هستند و تنها از نفت امرار معاش می کنند.

اما موضوع در اینجا ختم نمی شود و کشورهای مصرف کننده تنها به دنبال کاهش قیمت نفت در بازار جهانی نیستند بلکه از طریق روشهای دیگر مانند جذب پول نفت کشورهای تولید کننده در بانک های خود و جذاب کردن سرمایه گذاری در کشورشان علی رغم وجود شرایط رکود و از طرفی کاغذ بازی از ایجاد نوسانات موجود در بازار نفت به دنبال کسب منافع بیشتر برای خود هستند.

درکنار این موارد نباید از درآمد مالیات نفتی کشورهای مصرف کننده گذشت زیرا هم اکنون درآمد مالیات نفتی کشورهای مصرف کننده (گروه هفت) که شامل آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ژاپن، کانادا و ایتالیا است از درآمد 12 کشور تولید کننده نفت عضو اوپک بسیار بیشتر است.

براین اساس اکنون نگاهی به فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در سال های بعد از انقلاب نسبت به این موضوع می اندازیم:

*  بیانات امام خمینی(ره) در جمع کارکنان صنعت نفت

" ایـنکه دولت آمریکا در اینوقت از زمان مى گوید ما دوستانى داریم در منطقه که منافع ما را تامین می کنند، بـاید دید که او چه مى گوید، دوستان آنها چه کسانی هستند و منافع آنها در این منطقه چیست؟ آنها دوستانى دارند که منافع کشور خودشان را، سـرمایه هاى انسان هاى مظلوم را به پاى قدرتمندان مى ریزند و منافع آنها را تامین مى کنند، مراد از منافع اینطور منافع است ، منافعى که شریان حیات آنها را در صورتى که قـطع بشود، قطع مى کند. و دوستان آنها دوستانى هستند که اگر کنار بروند، حیات آنـهـا سـلب مـى شود. و ما به همه کشورهائى که همسایه ما هستند، اسلامى هستند، به دولتـمـردان آنـهـا که به خیال خودشان اسلامى هستند، تذکر مى دهیم که مقصود آمریکا از ایـنـکـه می گوید مـا دوسـتـانـى داریـم و مـنـافـعى داریم آن منافع ، همان منابع سرشار کشورهاى اسـلامـى اسـت و همان منابع زیرزمینى در کشورهاى اسلامى و مناطق مهم براى آنها هست و آن دوسـتـان شـمـاهـا هـستید که بعض شما هست که براى آنها خدمت مى کنید و در ازاء این خدمت ، ذخایر خودتان را هم تقدیم مى کنید."

11/3/61

*  بیانات مقام معظم رهبری در جمع اقشار مردم در حرم امام رضا(ع)

"یک وقت خطاب به بعضى از سیاسیّونى که در کشورهاى دیگر تولید کننده فعّال نفت هستند، نکته و سؤالى مطرح کردم و گفتم: «ما امروز نفت داریم. کشورهاى حاشیه خلیج فارس،بعضى کشورهاى افریقایى و بعضى کشورهاى آسیایى هم، نفت تولید مى‏کنند. این نفتِ گران قیمت را به قیمتهاى ارزان و به بشکه‏اى چندین برابر کمتر از قیمت حقیقى آن، از اینها مى‏خرند. این کشورها هم چون به پولِ فروشِ نفت احتیاج دارند، بالاجبار آن را با قیمت پایین مى‏فروشند. آن‏گاه مستکبرین مى‏روند و از این نفت، حداکثر استفاده را مى‏کنند.» سؤالى که مطرح کردم این بود. گفتم: «حالا فرض کنید به جاى کشورهاى عربستان، ایران، اندونزى، امارات، کویت و غیره و غیره، نفت در اختیار امریکا و انگلیس و ایتالیا و بعضى کشورهاى دیگر اروپایى بود و ما مى‏خواستیم از آنها نفت بخریم. شما را به خدا، حاضر بودند حتى یک قطره نفت به ما بدهند؟! اگر شما مى‏خواستید یک بشکه نفت از آنها بگیرید، صد گونه شرط و شروط مى‏گذاشتند و بعد هم به هر قیمتى که دلشان مى‏خواست، آن را به شما مى‏دادند! امروز همان نفت، یعنى همان مایع ذى‏قیمت را، با استفاده از خیانت بعضى از دولتهاى تولید کننده نفت، که دستشان در دست آنهاست، به کمترین قیمت ممکن مى‏خرند و در واقع غارت مى‏کنند و مى‏برند و از آن، همه اساس مدنیّت صنعتى کنونى را بر پا مى‏دارند. روشنایى‏شان از نفت ماست؛ گرمایشان از نفت ماست؛ حرکتشان از نفت ماست؛ کارخانه و مصنوعاتشان هم از نفت ماست."

1/1/73

*  بیانات مقام معظم رهبری در جمع اقشار مردم در حرم امام رضا (ع)

ما از جهت نفت هم ضربه‌ى اقتصادى مى‌خوریم! نفت، ثروت ملت ایران و ثروت دولت است  اما درآمد دولت تولید کننده‌ى نفت، کمتر از درآمد دولتى است که کمپانیهاى نفتى آن را از ما مى‌خرند و آن دولت از آنها مالیات مى‌گیرد! شما ببینید چه ظلم بزرگى در دنیا انجام مى‌گیرد و اتفاق مى‌افتد! یعنى تجار و کارخانه‌داران فلان کشور صنعتى که نفت را از خلیج فارس مى‌خرند و به آن‌جا مى‌برند، دولت از آنها مالیات مى‌گیرد - به خاطر نفتى که آنها مى‌خرند و وارد مى‌کنند - آن مالیاتى که او به‌خاطر این نفت مى‌گیرد، بیشتر از آن قیمتى است که دولت تولید کننده و صادر کننده‌ى نفت، به خاطر فروش نفت خودش مى‌گیرد! آیا این ظلم نیست؟! این ظلمى است که کشورهاى صنعتى مى‌کنند؛ اعمال نفوذى است که مى‌کنند. این یک ضرر است

1/1/77

*  بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه

"ماده‏ى ارزشمندى که امروز دنیا جانش به آن بند است یعنى نفت به ملتهاى خاصى متعلّق است عمدتاً در همین منطقه‏ى خود ما، مقدارى هم در جاهاى دیگر اما سرنوشت این ماده، قیمت‏گذارى و مصرفش، دست دیگران است و صاحبان اصلى در آن کمترین نقش را دارند! یک روز سیاستهاى آن‏ها به نحوى اقتضا مى‏کند که قیمت را اندکى بالا ببرند، تا فلان دولت پول‏دار شود و برود جنسهاى آن‏ها را بخرد؛ لذا مقدارى قیمت را بالا مى‏برند. یک‏وقت سیاستها اقتضا مى‏کند که چند کشور را دچار تنگناى اقتصادى کنند، پس قیمت نفت باید پایین بیاید."

4/10/77

*  بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم

"من یک وقت راجع به نفت گفتم اگر این نفتى که دست کشورهاى این منطقه است، در دست اروپاییها بود و بنا بود آنها به شما مردم ایران و مردم سایر کشورهایى که امروز نفت تولید مى‏کنند، بفروشند، براى هر استکانش جانِ شما را مى‏گرفتند! حالا میلیونها بشکه را به قیمت ثمن‏بَخس مى‏خرند و پولى که بابت آن مى‏دهند، مثل ندادن است."

11/8/82

*  بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه

"من یک‏وقت گفتم که اگر نفت در اختیار آن‏ها (آمریکا) بود و ما احتیاجِ به نفت داشتیم، آنها یک بطرى نفت را به قیمت پدر و مادرشان به ما مى‏فروختند. این‏طور نبود که یک بشکه‏ى نفت را مثلًا فرض کنید بیست، سى یا سى و پنج دلار- و در واقع مفت- که ما الآن داریم مى‏فروشیم، بفروشند. ولى مى‏بینید که کشورهاى داراى نفت، سرمایه‏ى تجدیدنشدنى خودشان را تبدیل مى‏کنند به یک پول ناقابل."

1/4/83

*  بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم در حرم امام رضا(ع)

"من چند سال پیش در یکى از سخنرانى‏هایم در مشهد گفتم اگر نفتى که امروز تولید کشور ما و منطقه‏ى خاورمیانه است، اروپایى‏ها و غربى‏ها مى‏داشتند و بنا بود ما از آن‏ها نفت بخریم، هر بشکه نفت را از قیمتى که امروز از این منطقه مى‏خرند، گران‏تر مى‏فروختند و حاضر نبودند به ما نفت بدهند.

آن‏ها از هر چیزى که ملتهاى این منطقه را مستغنى و مستقل کند و آن‏ها را روى پاى خودشان نگه دارد، نگرانند. آن‏ها مى‏خواهند این منطقه‏ى پُرجمعیت و پُرنعمت و داراى منابع زیرزمینى همیشه محتاج آن‏ها باشد؛ لذا با فناورى ما هم مخالفند، با دانشمند شدن جوانان ما هم مخالفند، با داشتن انرژى هسته‏‌ای هم مخالفند و اگر بتوانند، با داشتن نفت ما هم مخالفند؛ کمااینکه یک روز از بى‏کفایتى و خیانت زمامداران این کشورها استفاده مى‏کردند و نفت را به یغما مى‏بردند. سالهاى متمادى نفت ایران در اختیار انگلیسى‏ها بود؛ حتّى مختصرى به دولت وابسته‏ى بى‏کفایت آن روز مى‏دادند و نفت را براى خودشان مى‏بردند؛ بعد هم امریکایى‏ها و دیگران وارد شدند و اختیارها را در دست گرفتند. این‏ها این را مى‏خواهند. این‏ها از اینکه کشورى مثل ایران بتواند نیروگاه هسته‏‌اى داشته باشد و خودش هم سوخت این نیروگاه را تولید کند و دستش پیش کشورهاى اروپایى و غیره دراز نباشد، ناراحتند؛ مسئله این است."

1/1/84

*  بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم

"حالا آنها نفت را ندارند، ولى اگر همین نفت - فعلاً انرژى کنونى ما نفت و گاز است - که در اختیار کشور ما و کشورهاى این منطقه‌ى خلیج فارس هست، در دست دیگران بود و بنا بود آنها به ما بدهند، من بارها گفته‌ام که نه بشکه‌اى، هر بطرى‌اش را گرانتر از قیمتى که ما امروز به آنها یک بشکه را مى‌فروشیم، به ما مى‌فروختند؛ با هزار تحمیل. آنها مى‌خواهند فردا که نفتى وجود نداشت در دنیا - نفت که تا ابد نمى‌ماند، تمام مى‌شود - اختیار انرژى در دست آنها باشد. ملتهایى که مى‌توانند خودشان تولیدِ انرژى کنند، نکنند؛ این را مى‌خواهند، دنبال اینند. ملت ما این را فهمید، ایستاد. خوشبختانه مسئولان ما آگاهانه دنبال این قضیه رفتند و تصمیمشان هم جدى است، به جاهاى بسیار خوبى رسیده‌اند؛ ان‌شاءاللَّه به جاهاى بهترى هم خواهند رسید."

28/11/85