برخی ها لباس خود را در اروپا پرو می کنند و این خیانت به کشور است

گروه اقتصادی-اسدالله عسگر اولادی در بخش اول  گفت و گو با افکارنیوز به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و به دولت و برخی بخش نامه ها مانند بخشنامه مجوز واردات کالاهای لوکس با دوبرابر گمرک انتقاد کرد. عسگر اولادی هشدار داد کاری نکنیم بدهی های کشور زیاد شود تا مانند یونان شویم.

 

آقای عسگر اولادی دولت قبلا اعلام کرده که ما از رکودی در حال خارج شدنیم و حتی در آخرین موضع گیری وزیر صنعت گفته ما از رکود خارج شده ایم، آیا واقعا اینگونه است؟

 

دولت اعلام کرده از رکود خارج شده ایم اما هنوز معیشت مردم مشکل دارد و حقوق بگیران هرگز نمی توانند حتی اجاره خانه خود را پرداخت کنند، کارخانه ها متاسفانه هر چه تولید می کنند نمی توانند بفروشند. مسکن و ملک 20 درصد قیمت اش پائین آمده و اگر همینطور ادامه پیدا کند تا 6 ماه آینده 20 درصد دیگر نیز کاهش پیدا می کند زیرا قدرت خرید مردم ندارند و همه پول خود را در بانک ها گذاشته اند و سود ان را می گیرند و بانکها به دولت قرض می دهند و میبینیم دولت می رود و پژو وارد می کند .

 

شما اشاره کردید که سدی در جلوی کار سرمایه گذاری است، آیا امنیت سرمایه گذاری وجود ندارد یا علل دیگری باعث می شود سرمایه گذاری صورت نگیرد؟

امنیت داریم اما متاسفانه قوانین مشوق سرمایه گذاری خارجی نیست، چرا باید بیایند و سرمایه گذاری کند؟ بیمه و مالیات او را اذیت می کنند، نرخ ارز یکی از مشکلات روبروی سرمایه گذار خارجی است، سرمایه گذار که می آید در ایران با دو نوع نرخ دلار مواجه می شود، یک نرخ 3 هزار تومان و نرخ دیگر 3500 تومان است، سرمایه گذار که می آید به نرخ 3000 تومان ارز او را پول می کنند اما روزی که می خواهد ان را ببرد باید 3500 تومان برود و به همین دلیل نمی آید.

قوانین مالیاتی برای شرکت های سرمایه گذار خارجی بسیار مشکل دارد و کار را سخت می کند این قوانین باید اصلاح شود و حداقل باید 5 سال به او معافیت مالیات دهند. هر سرمایه گذاری را که صدا می کنم می گوید برای چه بیایم در مملکت خودشان تا 5 درصد در می آورند هرچند در ایران سود 20 درصد دارد اما اعصاب ان را ندارند که چنین مشکلاتی وجود داشته باشد.

قانون کار برای خارجی ها شرکت خارجی می خواهد 10 کارمند بیاورد می گویند حداقل حقوق او باید 5 میلیون باشد ماهی یک میلیون باید بیمه اجتماعی دهد، سرمایه گذار خارجی می گوید در کشور خودم ماهی دو میلیون تومان است می خواهم بیایم که تسهیلات داشته باشم و با این شرایط نمی آید.

یعنی مجلس باید قوانین مزاحم در راه سرمایه گذاری خارجی را اصلاح کند؟

بله حتما، سه الی 4 قانون مانند قانون مالیات باید اصلاح شود . این همه دسته دسته که بیش از هزار نفر بودند هیات های خارجی در طول 4 ماه گذشته به ایران امدند و تنها سود انها برای ما برای هتل ها بود اما این هیات ها هیچ کاری نکردند و تنها برخی از آنها گفته اند خودرو فروخته اند.

یعنی هدف هیات های خارجی این است کالاهای مصرفی خود را به ما بفروشند و قصدشان از سفرهای هیات های اقتصادی جز فروش محصولات خود نیست؟

می خواهند کالاهای خود را به ما بیاندازند و وقتی می گوئیم چگونه پول انها می خواهد پرداخت شود می شنویم که بانک مرکزی 5 سال  دیگر می دهد و بهره 20 درصد، الان نرخ بهره خارجی ها یک و نیم الی 2 درصد است، الان برای صادرات چینی ها 6 درصد و آلمان 3 درصد اما ایران 24 درصد است.

الان راه صادرات به روسیه را باز کرده ایم اما قیمت ها نمی خواند، مثلا اولین محموله لبنیات تازه رفته است، قیمت شیر و ماست را از ونزوئلا می آورند زیر قیمتی که ما می دهیم من می پرسم چرا این اشکال برای ما وجود دارد کارخانه تولید لبنیات می گوید چون در ایران نرخ بهره 24 درصد است ولی ان بهره در انجا 2 درصد است و ما با این مشکلات نمی توانیم بازار جهانی داشته باشیم.

چه نسخه ای برای حل این مشکلات وجود دارد؟ در حال حاضر باید چه کاری انجام داد تا اقتصاد ما رونق بگیرد؟

تنها نسخه اقتصاد مقاومتی است، مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را در 14 بند عنوان کردند باید این را دقیق اجرا کنیم. اولین کار باید نیازمان را به خارج کم کرده و اتکا به تولید داخلی باشد. باید کار فرهنگی کرد تا کالای ایرانی مصرف کنیم، اگر ما می توانیم کت و شلوار خود را ایرانی تهیه کنیم پارچه خارجی نخریم، برخی ها اسراف کار هستند حتی میبینیم به پاریس می روند و لباس خود را آنجا پرو می کنند.

برخی ها که پول زیادی دارند و چنین کارهایی می کنند و لباس خود را د ر خارج سفارش می دهند این خیانت به کشور است، لباسشان را در اینجا تهیه کنند، جورابی که در اینجا 2 هزار تومان است چرا از دبی به قیمت 15 هزار تومان می خرند، مصرف مکالاهای خارجی عادت کرده ایم و این فرهنگی می خواهد که به مصرف محصولات داخلی برگردیم.

غذا را خودکفا شویم، در شعار می گوئیم که در تولید گندم برای مصرف داخلی خودکفا هستیم اما این دروغ است و طبق آمار گندم از خارج وارد می کنیم، وزارت جهاد کشاورزی شعار فقط ندهد بلکه آن را عملی کند، ببیند مشکلات کشاورزان چیست، با مردم باید صادق باشیم.

شاید این به دلیل نگاه دولت است، دولت یازدهم از ابتدای شروع فعالیت های خود همه توان خود را صرف برطرف کردن تحریم ها و موضوع توافق هسته ای گذاشت و فکر می کرد توافق هسته ای مشکلات کشور را حل می کند اما می بینیم در عمل پس از این چند ماه هیچ نتیجه اقتصادی نداشته است مثلا گفته می شود مشکل سوئیفت حل شده اما گویا نقل و انتقال پول هنوز نمی تواند صورت گیرد درست است؟

سوئیفت حل شده ، سوئیفت در واقع رمز بین بانکها است، ارتباط بین بانکها با رمزی است که این باز شده است. سوئیفت یعنی اگر نقل و انتقال بخواهد صورت گیرد مشکلی نداریم اما نقل و انتقالی صورت نمی گیرد. ارزشیابی بین بانکها صورت می گیرد، انتقال پول یعنی چه یعنی اینکه وقتی به بانکی برای انتقال پول مراجعه می شود آن را حساب می کند که به ریال و یا به واحد پول های دیگر چه قدر می شود، ما این پول را می دهیم و در فلان بانک بدهد اما ان بانک می گوید ما پول را از چه کسی بگیریم؟ بین بانکها مشکل وجود دارد زیرا همدیگر را قبول ندارند. این مشکل وجود دارد و این غیر از سوئیفت است.

چگونه می شود این مشکل را حل کرد؟

بانک مرکزی ما باید بانکهای ما را ارزشیابی کند با بانکهای اروپایی، که مثلا فلان بانک تا سقف فلان مبلغ قبول تا بانک اروپایی تا اندازه ان مبلغ را به بانکهای ما بدهد و نقل و انتقال صورت گیرد، الان بانکهای اروپایی می گویند ما چگونه پول خود را از فلان بانک ایرانی بگیریم ، اینکه سوال می پرسند اصلیت این بانک کجاست و چه قدر سپرده دارد و در اروپا چه دارد.

در موضوع ال سی چطور؟

ال سی یعنی  اینکه من مثلا می خواهم هزار تن کاغذ وارد کنم و پروفرم از فروشنده خود می گیرم و به بانک ام مثلا می گویم 10 میلیون دلار باز کن تا من اعتبار بگیرم، پول ریال را از من می گیرد و اعتبار را باز می کند یعنی مثلا فروشنده سوئدی اعتبار را که باز کرد کاغذ را به او بده، اما وقتی تاجر سوئدی اسناد را ببرد پول را از چه کسی بگیرد از بانک ایرانی او را قبول ندارند.

ضمانت بانک ایرانی چه کسی است، می گوید بانک مرکزی شما ضمانت است پول از کجا می خواهد بیاورد؟ بانک مرکزی شما که مشکلات فراوان دارد چگونه پول را می خواهد بدهد و این مشکلی است که هنوز حل نشده است. شاید بانکهای اروپایی برخی از آنها بانکهای ارانی را قبول داشته باشند اما در اینجا امریکایی ها نمی گذارند و می گویند اگر با ایران کار کنید من شعبات تو را می بندم.

پس بد عهدی امریکایی ها یک نمونه اش در همین امور بانکی است؟

بله، آمریکایی ها می گویند اگر بانکهای اروپایی با ایران کار کنند شعبات انها را در آمریکا می بندند. فرض کنید یک بانک اروپایی که در ایران شعبه ندارد و در آسیا هزار شعبه دارد اما در امریکا 2000 شعبه دارد و آمریکایی ها می گویند این شعبه ها را می بندیم و این به ضرر ان بانک اروپایی تمام می شود زیرا ارتزاق اش از بازار آمریکا است و این بانک اروپایی برای اینکه آمریکایی ها را راضی کنند مجبوراند به حرف آنها گوش کنند در اینجاست که آمریکایی ها بر خلاف توافق با ما جر زدند.

الان کشور دچار تورم و رکود است، دولت برای اینکه جلوی تورم را بگیرد معمولا نقدینگی مردم را کم می کند تا بتواند تورم را کنترل کند اما این باعث رکود می شود برای اینکه بتوانیم هم رکود و هم تورم را کنترل کنیم چه کاری باید انجام داد؟

راه حل اینکه تورم پدیده ای است  که در همین حرف ها است یعنی وقتی پول زیاد در صحنه وجود دارد قدرت خرید بی جهت بالا ببرد تورم می آورد یعنی یک یخچال داریم مثلا و اگر پولمان زیاد کند یک یخچال می گوئیم برای بچه مان ذخیره کنیم، این عامل تورم است. ما یارانه می دهیم و ان را همه خرج می کنند مثلا یک روستایی که 7 نفر هستند و 300 هزار تومان می گیرد می گوید برای چه من بروم و کار کشت انجام دهم، این خرج ها تورم می آورد. اگر این پول سرمایه گذاری کند تورم نمی آورد اما اگر کالا مصرف شود تورم خواهد آورد.

فرض می کنیم شیر کیلو 2000 تومان است و چون نرخ کامیون بالا رفته من 2200 تومان می فروشم و این ده درصد تورم است، تورم فقط با تولید قابل حل است، اگر تولید کردیم و در قیمت رقابت ایجاد شد شیر فروش نمی تواند قیمت خود را بالا ببرد، زیرا رقیب بازار او را می گیرد، این جلوی تورم را می گیرد، تولید سرمایه گذاری می خواهد و اگر سرمایه گذاری نشود تولید صورت نمی گیرد و تورم می شود، اگر رکود هم کنار تورم باشد منجر به برشکستگی می شود.

الان حدود 30 درصد کارخانه های ما تعطیل است و این به دلیل رکود همراه با تورم است،  اگر می خواهیم رکود نباشد باید مقداری تورم را پذیرفت ، اینکه می گویند تورم کم شده امار غلط است. اگر رشد را می خواهیم بالا ببریم باید تولید را از رکود در بیاوریم و برای انکار باید مقداری تورم را پذیرفت.