نگاه صحیح به بخش خصوصی گشایش امور اقتصادی را به همراه دارد

منوچهر رضایی در نشست نوروزی فعالان اقتصادی استان همدان با بیان اینکه آثار رفع تحریم‌‎ها را فعالان اقتصادی به بهترین شکل ممکن درک می‌کنند، اظهار کرد: درهای دنیا باز شده است و اتفاقات مطلوب جز با همکاری مردم و دولت رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه مردم شرایط سخت اقتصادی را تحمل کردند و سربلند از آن بیرون آمدند، افزود: همه از مدیران ارشد و میانی و کارشناسان گرفته تا فعالان اقتصادی باید به این مسئله که «خودمان می‌توانیم شرایط را بهبود بخشیم»، اعتقاد پیدا کنیم.

صادرکننده نمونه استان همدان با تأکید بر اینکه یکی از مصیبت‌های جدی فعالان اقتصادی تحریم بودن و بسته بودن سوئیفت بود، تصریح کرد: خوشبختانه این مسئله حل شده و شرایط در حال آماده شدن برای فعالیت اقتصادی و پیدا شدن رونق است.

وی با بیان اینکه مثبت شدن تراز تجاری در طول تاریخ ما بی‌سابقه بوده است، ادامه داد: صادرات غیر نفتی 25 درصد در 20 سال گذشته افزایش یافته که قابل تقدیر است اما ظرفیت‌های ما بیش از این دستاورد است.

رضایی با اشاره به اینکه نباید بودجه را بر اساس نفت تعریف کرد، خاطرنشان کرد: نگاه صحیح به بخش خصوصی باعث گشایش همه امور خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت سیاستگذاری، نظارت و حمایت را پیشه کند، گفت: راه نجات مسائل اقتصادی به دست فعالان بخش خصوصی است و باید حمایت شوند تا این مسئله محقق شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با تأکید بر اینکه هزینه‌های سربار ما ناشی از نرخ بهره‌های بانکی است، اظهار کرد: نرخ 30 درصدی تسهیلات بانکی به هیچ وجه توجیه ندارد و یکی از دلایل رکود اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه نرخ مالیاتی نیز بر رکود تأثیرگذار است، افزود: مالیات از افرادی اخذ می‌شود که پرونده‌های شفاف دارند و به شرکت‌ها و افرادی که فرار می‌‎کنند بازنمی‌گردد.

رضایی با تأکید بر اینکه پاداش‌های لازم برای تقویت صادرات غیرنفتی را فراهم کنیم، ادامه داد: اگر ترکیه به 150 میلیارد دلار دست یافته است، پاداش‌های لازم را به صادرکنندگان تخصیص می‌دهد.

وی با بیان اینکه در اواخر دوره اصلاحات نیز این تجریه را داریم، خاطرنشان کرد: در آن سال با دادن مشوق‌های صادراتی شرایط خوبی را در حوزه صادرات پیدا کرده بودیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با تأکید بر اینکه کمبود اطلاعات تجاری ضعف فعالان بخش خصوصی به حساب می‌آید، افزود: باید وارد عرصه الکترونیک شویم تا هزینه‌ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی استفاده از سامانه مارتفا را با هزینه اندک برای فعالان بخش اقتصادی در نظر گرفته است، اظهار کرد: یکی دیگر از نقاط ضعف بخش خصوصی ما پایین بودن کیفیت پس از یافتن بازار صادراتی است که این مسئله به آبرو و حیثیت ما در بازار لطمه وارد می‌کند.

رضایی به بی‌کیفیتی و نامناسب بودن بسته‌بندی کالاهای داخلی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما بی‌توجهی به استانداردهای بازارهای هدف است که برای صادرات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی تأکید کرد: قیمت تمام شده کالاهای ما بالاست که این موضوع باید توسط دولت و بخش خصوصی مدیریت شود.

مسئول مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه استفاده از نهاد داوری در دنیای اقتصاد بین‌الملل بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: داوری برای فعالان اقتصادی یک ظرفیت است که باعث افزایش سرعت روند دادرسی به شکایات و کاهش هزینه‌های حل اختلافات می‌شود.

فریدون جعفری با بیان اینکه داور و قاضی که هر دو طرف اختلاف قبول داشته باشند، انتخاب می‌شود، افزود: این ظرفیت در سال 1380 در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده و حدود چهار سال است که این امکان در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها فراهم شده است.

وی با بیان اینکه امروز این آمادگی را داریم که فعالان اقتصادی در اتاق اختلافات خود را حل کنند، تصریح کرد: داوران شناسایی شده و اسامی آنها به تهران نیز اعلام شده است.

در این جلسه نخستین پنجره تجارت الکترونیک ایران نیز رونمایی شد که باعث کاهش هزینه‌های بازاریابی و تولید خواهد شد و ضمن استفاده از تکنولوژی نوین عامل حفظ مشتریان است.

این سامانه که «مارتفا» نام دارد به مفهوم بازار فارسی، نخستین پنجره صادرات الکترونیک ایران است. هدف «مارتفا» ارتباط بین تجار تولیدکنندگان و توسعه صادرات آن‌ها با رویکرد برندینگ برای محصولات ایرانی در فضای رقابت جهانی است.