بزرگ‌نمایی غیبت وزیر نفت ایران در نشست دوحه

 درحالی  امروز 17 آوریل قرار است که نشست وزاری کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیر اوپک در دوحه قطر برای کمک به تقویت قیمت نفت صورت بگیرد، هنوز رسانه های غربی تلاش می‌کنند این نشست را از پیش بدون نتیجه و شکست خورده عنوان کنند.

با اینکه وزیر نفت کشور پیش از این از عدم حضور در این نشست سخن گفته بود، این رسانه‌ها به محض انتشار بیانیه حضور نماینده‌ای از ایران در نشست دوحه در پایگاه اینترنتی وزارت نفت شروع به تحلیل و جوسازی کردند که  نشست نتیجه‌ای نخواهد داشت و بر قیمت‌ها تاثیر نخواهد گذاشت.

وزارت نفت در آن بیانیه اعلام کرد که از هر گونه تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای بازگرداندن ثبات به بازار و قیمت‌های جهانی نفت خام حمایت می کند، همچنین وزیر نفت نیز شب گذشته ضمن حمایت از طرح تثبیت تولید نفت (فریز نفتی) و برگزاری نشست دوحه، از حق و سهم ایران در بازارهای جهانی نفت حمایت کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در اقدامی هماهنگ با رسانه‌های غربی اعلام کرد حتی اگر نشست به نتیجه برسد، بازار تا سال 2017 متوازن نخواهد شد.

بلومبرگ در گزارشی افزایش 600 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در 14 روز نخست ماه آوریل را به این نشست گره زد و نوشت: کشورهای تولیدکننده که آماده شرکت در این نشست می شوند با فشار روبرو خواهند شد.

پیش تر ونزوئلا نیز از تلاش شدید آمریکا برای به شکست کشاندن مذاکرات خبر داده بود. اما روز گذشته وزارت نفت قطر اعلام کرد طرح فریز نفتی احساس حاکم بر بازار را تغییر داده و موجب تثبیت قیمت‌ها شده است.

تمامی این موارد درحالی است که ایران پیش از این بارها بر حق خود بر افزایش تولید و بازیافتن سهم خود از بازار تاکید کرده بود و وزیر انرژی روسیه نیز به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت در جهان نیز بر این حق مهر تایید گذاشته است.

در ادامه جوسازی‌های رسانه‌های غربی، شبکه سی‌ان بی سی با استناد به سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی که از حق ایران برای کسب دوباره سهم خود از بازار دفاع کرده است، در راستای این جوسازی‌ها نوشت: رئیس کل بانک مرکزی ایران بر تردیدها در مورد حصول توافق برای طرح فریز نفتی در نشست تولیدکنندگان نفت در دوحه، قطر افزود.

سی‌ان‌بی‌سی در ادامه افزود در آستانه این نشست اساسی که احتمالا چشم‌انداز کوتاه مدت قیمت نفت خام را روشن خواهد کرد، ایران اعلام کرد که در این نشست شرکت نخواهد کرد.

عربستان که خود یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت است نیز بارها اعلام کرده است  به شرطی با فریز نفتی موافقت می‌کنند که ایران نیز این را انجام دهد.