این روزها پیش‌بینی‌های زیادی در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال 95 وجود دارد، برخی معتقدند که وضعیت بازار تا پایان نیمه اول سال بهتر خواهد شد، اما در مقابل برخی بر این باورند که حتی تا پایان سال هم اتفاقی در بخش مسکن نخواهد افتاد و این بازار به رکود خود ادامه خواهد داد.

 

بسیاری از کارشناسان نیز می‌گویند شاید در سال 95 بازار مسکن بهتری در مقایسه با سال‌های گذشته داشته باشیم، اما با این وجود باز هم به دوره رونق بخش مسکن وارد نخواهیم شد و شاید سال 96 سال شکوفایی مسکن باشد.

 

عده‌ای بر این باورند که رسیدن به دوره رونق همراه با افزایش قیمت خواهد بود، چرا که این دو مفهوم به موازات هم حرکت می‌کنند، اما در مقابل برخی عقیده دارند که افزایش قیمت مسکن لازمه رسیدن به رونق واقعی نیست و بازار مسکن در صورتی شکوفا می‌شود که تورمی در آن وجود نداشته باشد.

 

سال 95، سال پایان یا ادامه رکود؟

در این میان برخی از کارشناسان عقیده دارند که در سال 95 به رونقی در معاملات مسکن دست خواهیم یافت، اما در مقابل برخی دیگر بر این باورند که با وضعیت موجود تا پایان سال هم اتفاق خاصی در بخش مسکن نخواهد افتاد.

 

چندی پیش محمد وطن‌پور یکی از کارشناسان مسکن گفت: علاوه بر هر موقعیت اقتصادی دیگری، اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند و اشخاص به خرید مسکن روی آورند و اگر واحدی دارند به فروش آن با قیمت‌های معقول‌تر فکر کنند در نتیجه تا پایان نیمه اول سال 95 میزان معاملات مسکن افزایش می‌یابد.

 

همچنین حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که در شش ماه اول سال 95 فاز اول خروج از رکود را پشت سر خواهیم گذاشت و بازار مسکن از نظر حجم معاملات بهتر خواهد شد.

 

این در حالی است که کیوان شادمان اظهار کرد: در ماه‌های آینده تعداد معاملات مسکن افزایش پیدا می‌کند، اما این افزایش معاملات به آن میزان نیست که بگوییم وارد دوره رونق خواهیم شد، بلکه تنها می‌توانیم بگوییم که سالی بهتر از سال 93 و 94 را در بخش مسکن خواهیم داشت؛ اما به رونقی که دنبال آن هستیم نمی‌رسیم و احتمالاً در سال 96 این رونق حاصل خواهد شد و بازار مسکن از رکود خارج می‌شود.

 

همچنین احمدرضا سرحدی گفت: تصور من این بود که در نیمه دوم سال 95 وارد دوره رونق می‌شدیم، اما الان چنین تصوری ندارم و فکر نمی‌کنم که تا پایان سال هم اتفاقی بیفتد.

 

تکلیف قیمت مسکن چه می‌شود؟

برخی از کارشناسان معتقدند که تا پایان سال 95 هیچ گونه افزایش قیمتی را در بخش مسکن مشاهده نخواهیم کرد، این در حالی است که برخی بر این باورند که افزایش معاملات همراه با افزایش قیمت خواهد بود.

 

چند روز گذشته نیز بیت‌الله ستاریان بیان کرد: به محض اینکه آثار برجام ظاهر شود و بخش اقتصادی ما به حرکت در بیاید، تقریباً می‌توان گفت که در نیمه‌های دوم سال احتمال رونق در بخش ساختمان و سایر بخش‌ها وجود دارد.

 

او تصریح کرد: ما در نیمه دوم سال چهار افزایش خواهیم داشت، افزایش تولید، افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش قیمت و افزایش خرید و فروش یعنی معاملات مسکن.

 

همچنین علیرضا قهاری یکی از اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: موضوعی که کمک می‌کند تا ما کمی به رونق مسکن و ساخت‌وساز امیدوارتر باشیم افراد نیازمند به مسکن هستند، بنابراین شاید آن بخش از ساخت‌وساز که به منظور سرمایه‌گذاری انجام می‌شود رونقی نداشته باشد، اما می‌توانیم بگوییم که رونق در بخشی که نیازهای جامعه و نیازهای متقاضیان است صورت می‌گیرد و حرکت‌های آن در نیمه دوم سال قابل پیش‌بینی است و به دنبال این رونق ممکن است حدود 10 درصد در بخش ساخت‌وساز افزایش قیمت داشته باشیم که به دنبال آن شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن نیز خواهیم بود.

 

اما برخلاف نظر این کارشناسان، رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در شش ماه دوم پیش‌بینی به این صورت است که فضای رشد معاملات بهتر از شش ماه اول خواهد شد و با توجه به اجرایی شدن سیاست‌های دولت و تسهیلات بانک‌ها، حجم معاملات بیشتر خواهد شد و ما شاهد رونق بیشتر معاملات مسکن خواهیم بود و رونق به بازار مسکن بازخواهد گشت، البته این رونق به مفهوم گرانی نیست، لذا ما پیش‌بینی گرانی و افزایش قیمت را نمی‌کنیم، اما پیش‌بینی این است که شاهد رونق در شش ماه دوم سال خواهیم بود و در شش ماه دوم سال 95 می‌توانیم بگوییم که در حال خروج از رکود هستیم.

 

بنابراین با وجود این همه تناقض در میان نظر کارشناسان مسکن، باز هم سوال‌های زیادی درباره وضعیت این بازار وجود دارد؛ اینکه تا پایان سال بازار مسکن رونق می‌گیرد؟ در صورت رسیدن به رونق قیمت‌ها افزایش می‌یابد؟ و سوال‌های بسیار دیگری که شاید دلیل مبهم بودن‌شان عدم وجود برنامه‌ای دقیق در بخش مسکن است.