نحوه قاچاق نفت سوریه به ترکیه

 مردمی که در نزدیکی میدان نفتی «جبیسه» در منطقه «شدادی» در شمال سوریه زندگی می کنند از روزهایی می گویند که این منطقه تحت اشغال داعش بود و نیروهای این گروه تروریستی بخش عمده فعالیت خود را به قاچاق نفت اختصاص می دادند.

به گفته اهالی این منطقه نیروهای داعش ابتدا نفت اسخراج شده را به «رقه» انتقال داده و سپس محموله های خود را به ترکیه می بردند.

«قاضی حسن» از اهالی استان حسکه سوریه که خود شاهد کنترل میدان نفتی جبیسه از سوی داعش بوده می گوید: نیروهای داعش که عمدتا خارجی بودند نفت استخراج شده را ابتدا به رقه برده و سپس از طریق مرز «تل ابیض» آن را به ترکیه منتقل می کردند. 

به گفته این شهروند سوری، نیروهای داعش فقط در امر قاچاق نفت فعالیت نداشتند بلکه اشیاء تاریخی سوریه نیز از همین طریق به خارج از کشور قاچاق شده اند.

به نوشته راشاتودی در منطقه شدادی که در ماه فوریه آزاد شد پاسپورت هایی از نیروهای داعش بدست آمده که مهر مرزی ترکیه در آنها حک شده است. 

موضوع قاچاق نفت سوریه توسط داعش و انتقال آن به ترکیه، امری است که بارها مورد اشاره قرار گرفته و حتی آمریکا نیز به این امر اعتراف کرده است. قاچاق نفت یکی از راه های اصلی ادامه حیات داعش است و با آنکه نقش ترکیه در این موضوع ثابت شده اما کشورهایی که داعیه مبارزه با داعش را دارند تا کنون اقدامی برای قطع این شاهرگ حیاتی داعش انجام نداده اند.