"آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان روز گذشته سفر چندساعته‌ای را به ترکیه داشت که طی آن از یک اردوگاه پناهندگان در مرز ترکیه و سوریه بازدید کرد.

موضوع این سفر مرکل پرداختن به مسئله پناهندگان و گفتگو در این باره با مقامات ترک بود که البته به‌نوشته بسیاری از رسانه‌های آلمانی بیشتر به سفری نمایشی و سمبولیک شبیه بود.

اکثر رسانه‌های آلمانی با انتشار عکسهای زیبا و نمایشی که مرکل همراه با پناهندگان گرفته بود دیدی بیشتر انتقادی به این سفر داشتند.

صدراعظم آلمان روز گذشته تحت شدیدترین تدابیر امنیتی از یک اردوگاه پناهندگان در جنوب شرقی ترکیه بازدید کرد. وی در این اردوگاه می‌خواست نتایج توافق ترکیه با اروپا درباره مسئله پناهندگان را مورد ارزیابی قرار دهد.

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان از دیدار صدراعظم آلمان از اردوگاه پناهندگان در مرز سوریه با ترکیه به‌عنوان دیداری با زمان کم و سمبولیک بالا یاد کرده است.

چهار دختربچه در لباس‌های سنتی یک کمیته پذیرش را ساخته بودند و به بازدید کنندگان از برلین دسته‌گل دادند.

"تاگس اشپیگل" سفر مرکل را یک سفر نمایشی پر از تصاویر و پیام‌ها ارزیابی کرده است.

سفر مرکل به ترکیه در شرایطی انجام شد که بسیاری از مقامات و سیاستمداران و شهروندان آلمانی انتقاد زیادی به آن داشته و توافق با ترکیه در مسئله پناهندگان را رد کرده بودند.

به‌نوشته "تاگس اشپیگل"، مرکل با این سفر خود می‌خواست این پیام را ارسال کند که توافق ترکیه با اتحادیه اروپا به‌خوبی جریان دارد.

در این دیدار فقط پنج‌ساعته از اردوگاه پناهندگان همچنین مراسم افتتاح یک مرکز حمایت از کودکان پناهنده که با کمکهای مالی اتحادیه اروپا تأسیس شده بود نیز انجام شد.

مرکل اوایل شب گذشته با "احمد داود اغلو"، نخست وزیر ترکیه و "دونالد توسک"، رئیس شورای اروپایی و "فرانس تیمرمانس"، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از این اردوگاه پناهندگان در مرز بین سوریه و ترکیه دیدار کرد.

اتحادیه اروپا می‌خواهد آنکارا را با سه میلیارد یورو در حمایت از پناهندگان کمک مالی کند.

مرکل در سفر خود به ترکیه بار دیگر از توافق با آنکارا بر سر مسئله پناهندگان دفاع کرده گفت: این بسیار درست و مهم است و به ما کمک می‌کند با همسایگان خود از مرزهای خارجی منطقه شنگن حمایت کنیم.

وی همراه با رئیس شورای اروپایی نقش ترکیه در بحران پناهندگان را تمجید کرده گفت: ترکیه با پذیرش حدود 3 میلیون مهاجر بیشترین سهم را برای مقابله با هجوم پناهندگان دارد.

نخست وزیر ترکیه هم در دیدار با مرکل تصریح کرد که اگر ترکیه به‌عنوان بخشی از یک خانواده اروپایی دیده شود می‌توان درباره همه چیز و همچنین آزادی مطبوعات هم گفتگو کرد.

وی در عین حال هشدارهای اتحادیه اروپا درباره لزوم احترام به آزادی مطبوعات در کشورش را رد کرده گفت: ما نمی‌توانیم بپذیریم که از بالا و از خارج مورد ارزیابی قرار گیریم.

داود اغلو همچنین در چارچوب توافق ترکیه با اتحادیه اروپا مسئله آزادی ویزا برای شهروندان ترک را ضروری دانست.