شبکه خبری بلومبرگ روز سه شنبه گزارش داده شرکت های اروپایی در حالی روانه بازار ایران می شوند که نمی توانند تأمین کنندگان اعتبار مورد دلخواهشان را به همراه داشته باشند.

کمتر از دو سال بعد از آنکه بانک بزرگ فرانسوی بی ان پی پاریبا، با پرداخت رقم کم سابقه 9 میلیارد دلار به آمریکا به عنوان جریمه نقض تحریم های ایران موافقت کرد، بسیاری از بزرگترین بانک های قاره سبز، از نزدیک شدن به هر جایی در نزدیکی های ایران هراس دارند.

به نوشته بلومبرگ اکراه بانک ها مشکلات مضاعفی را پیش روی شرکت های سازنده مانند ایرباس و پژو قرار می دهد که چشم به سرمایه گذاری در ایران دارند. به همین جهت، دیپلماسی مالی پرحرارتی برای حل مسائل مربوط به تأمین اعتبار در جریان بوده است.

دو منبع آگاه به بلومبرگ گفته اند، در فرانسه، دولت از بیم آنکه شرکت های این کشور فرصت های صادرات را از دست بدهند مذاکراتی را با دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا آغاز کرده است.

بانک فرانسوی «سوسیته »، «دویچه بانک» آلمان، موسسه مالی «کردیت سوئیس» در زوریخ، گروه «آی‌ان‌جی» در آمستردام هلند و «استاندارد چارترد» انگلیس، بزرگترین بانک های اروپایی هستند که می گویند در کل آماده از سر گیری مراودات در ایران نیستند.

دولت آمریکا بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام»، تحریم‌های وضع شده به بهانه برنامه هسته‌ای علیه ایران را رفع اما سایر تحریم‌ها با بهانه‌های حقوق بشر و تروریسم را حفظ کرده است.

بر همین اساس شرکت‌های اروپایی، رسانه‌های غربی و مقامات غربی در ماه‌های گذشته بارها به این موضوع اذعان کرده‌اند که بانک‌ها از انجام تراکنش‌های مربوط به قراردادهای تجاری با ایران امتناع می‌کنند.