جزئیات گردهمایی متقاضیان مسکن مهر پردیس

گردهمایی روز 28 اردیبهشت ماه سال 95 متقاضیان مسکن مهر پردیس با وجود کارشکنی عده ای و تلاش آنها برای عدم حضور مردم در این گردهمایی با ارعاب آن ها نسبت به عواقب این تجمع مسالمت آمیز، با حضور بیش از 250 نفر از متقاضیان مسکن مهر پردیس در نهایت آرامش و ضمن همکاری همه جانبه نیروهای امنیتی برای حفظ نظم، آرامش و تأمین امنیت شرکت کنندگان و به لطف جناب مهندس نریمان و طاهرخانی و هماهنگی ایشان برای حضور تمامی متقاضیان در محل آمفی تئاتر ساختمان شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید اقدامات لازم صورت پذیرفت و جلسه پرسش و پاسخ 3 ساعته با طرح موضوعات ذیل با محوریت زمان تحویل واحدها و قیمت نهایی واحدها برگزار شد.

در مجموع مسئولین پاسخگو ضمن قدردانی از صبر و شکیبایی متقاضیان و قبول شرایط سخت تحمیلی به متقاضیان واقعی نسبت به عدم همکاری سایر ارگان های متولی مسکن مهر و در صدر آنها وزارت نیرو ابراز ناامیدی کردند.

بنابر گفته های مهندس نریمان در این جلسه؛ بیش از 43000 واحد در فازهای 5و 8 و 9 و 11 شهر جدید پردی ساز مجموع بیش از 80 هزار واحد در این شهر بصورت کامل آماده تحویل بوده و تا پایان سال این رقم به 50 هزار واحد می رسد. اما شرکت عمران شهرهای جدید امکان عمل به وعده تحویل هیچ یک از این واحدها را ندارد. چرا که به زعم ایشان وام مسکن مهر و آورده متقاضیان تنها می بایست صرف ساخت واحدها شده و متقاضیان نباید هیچ گونه هزینه ای بابت ساخت مدرسه و جاده و تونل و ... بپردازند. لیکن بنا بر مصوبه اردیبهشت ماه 92 دولت قبل، هیأت وزیران شرکت عمران را با وجود مخالفت های مجموعه، مکلف به صرف آورده متقاضیان برای خدمات زیربنایی و روبنایی نموده است. موضوعی که بهمن ماه متقاضیان نسبت به این مصوبه به دیوان عدالت اداری معترض شده و خواستار لغو مصوبه 47060 اردیبهشت ماه 92 شدند و اواخر سال 94 دیوان عدالت اداری رای موقت به نفع متقاضیان نسبت به ممنوعیت این کار صادر کرد.

این مسئول در ادامه افزود: مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید در شهریور ماه سال 94 دستورالعملی تهیه کرد برای عمل به مصوبه ای در دولت فعلی که بنا بر آن شرکت عمران هزینه خدمات زیربنایی و روبنایی را از محل درآمدهای این شرکت تأمین کند و بار این هزینه بر دوش متقاضیان وارد نیاید. لیکن در این بین خلط مبحث شده و این موضوع با وجود اینکه به نفع متقاضیان بوده و تأیید خواسته متقاضیان نسبت به لغو مصوبه اردیبهشت ماه 92 و نه شهریور ماه 94 است، مورد توجه قرار نگرفته و فعلا با هر دو مصوبه که در دو نقطه مقابل یکدیگر هستند، مخالفت شده است.

ایشان در ادامه علاوه بر اینکه وزارت نیرو و شخص مهندس محمدرضا امیرکمالی بعنوان نماینده تام الختیار وزارت نیرو در موضوع مسکن مهر و عدم همکاری ایشان با مهندس مهرآبادی نماینده وزارت مسکن در طرح مسکن مهر را یکی از عاملین اصلی عدم امکان تحویل 50 هزار واحد آماده تحویل در پردیس دانستند، به موضوع خرید واحدهای متقاضیان مالباخته به جهت طولانی شدن مدت زمان پروژه توسط دلالان به قیمت بسیار پایین و فروش همین واحدها با سود بیش از 10 برابر را معضل دیگری در راه مسکن مهر عنوان کردند. دلالانی که با ورود و نفوذ به لایه های پایینی شرکت عمران پردیس اقدام به تهیه شماره های تماس متقاضیان دلسرد نموده و ایشان را به فروش واحدها ترغیب می کنند. به گفته ایشان یکی از مشکلات ما آن دسته از افرادی هستند که مشکلاتشان از همه کمتر، سودشان از همه بیشتر و صدایشان از همه بلندتر است. دلالانی که گویا هیچ کس توانایی مبارزه با ایشان را نداشته و اصل طرح مسکن مهر را با تصاحب حداکثری واحدها زیر سوال برده اند.

ایشان در ادامه افزودند که با وجود ناملایمات موجود با متقاضیان مسکن مهر و شرکت عمران شهرهای جدید از سوی سایر وزارت خانه ها و همچنین بانک مسکن، شرکت عمران از فروش بهترین زمین های خود مبلغ 780 میلیارد تومان را برای تکمیل زیرساخت ها و آبرسانی و برق رسانی به واحدهای آماده تحویل هزینه کرده است. اما با این وجود هنوز هستند دستگاه هایی که در تلاش برای مقابله با تحویل این واحدها به مردم بوده و بهانه بهداشتی نبودن آب و ... را به میان می آورند. اما متاسفانه دستگاه های خدمت رسان به مانند شهرهای دیگر به این پروژه مسکن مهر پردیس اهمیت نمی دهند و اقدام به تهیه ابتدایی ترین ملزمات زندگی در یک شهر را بواسطه اصرار بر چرایی اصل طرح مسکن مهر و مخالفت با اصل موضوع ننموده و در نتیجه علاوه بر متقاضیان با طولانی تر شدن زمان پروژه ، بار مالی سنگینی به پیمانکاران پروزه ها وارد می کنند.

ایشان در مورد زمان تحویل یادآور شد که تمام قراردادهای مسکن مهر می بایست 18 ماهه به اتمام می رسید که با شروع کار بنده در این مجموعه در اواسط سال 92 عملا مدت تمام قراردادها به پایان رسیده بود ، درحالیکه تنها در بحث ساخت واحدها که وظیفه اصلی شرکت عمران بوده است با وجود پیشرفت 100 درصدی زمان پروژه، شاهد پیشرفت 37 درصدی ساخت بوده و پیشرفت 15 درصدی خدمات زیربنایی و روبنایی که در مدت حضور بنده به 74 درصد پیشرفت فیزیکی ساخت و 55 درصد پیشرفت فیزیکی در بحث خدمات زیربنایی و روبنایی رسیده ایم.

این در حالیست که بیش از 18 ماه از موعد تحویل واحدها سپری شده و این پروژه همچنان ادامه دارد و دلیل اصلی به اتمام نرسیدن این موضوع عدم وجود ردیف بودجه در دولت و عدم همکاری وزارت خانه های مرتبط مانند نیروف بهداشت و آموزش و پرورش می باشد.

متقاضیان در ادامه بدلیل فشارهای زیاد متحمل شده در این سال ها بدلیل کرایه های سنگینی ناشی از سرمایه گذاری ودیعه مسکن در مسکن مهر، اعلام به قبول اسکان در واحدهای بدون آب و برق کردند، ولی مهندس نریمان از قانون ساماندهی مسکن مهر و قانون شهرهای جدید گفت که اجازه تحویل واحدها بدون امکانات اولیه را به مردم نمیدهد. بنابراین مردم پس از بیش از 44 ماه انتظار همچنان می بایست منتظر واحدهای نیمه تمام خود و مساعدت مسئولین در وزارت خانه های متولی باشند.

در ادامه به موضوع انتخاب واحدها انتقاداتی از سوی متقاضیان وارد و از مهندس طاهرخانی و نریمان دلیل انتخاب واحد نکردن بیش از 25 هزار متقاضی سوال شد که منجر به ناراحتی مهندس نریمان و توضیح خواستن ایشان از مهندس طاهرخانی شد.

مهندس طاهرخانی هم دلیل عدم امکان تخصیص واحد به برخی متقاضیان را به سقف نرسیدن تعدادی از واحدها دانست و اعلام کرد که تا کنون بیش از 60 هزار متقاضی انتخاب واحد کرده اند. موضوعی که کم کاری شرکت عمران را در انجام امور اداری ساده که ارتباطی با مشکلات مسکن مهر ندارد را می رساند. مهندس طاهرخانی در ادامه نسبت به حذف بیش از 20 هزار متقاضی در سال 92 بدلیل به حدنصاب نرسیدن آورده آنها (زیر 14 میلیون تومان) واکنش نشان داد و ضمن تأیید این موضوع ادعای برخی از مسئولین در خصوص آورده پایین متقاضیان را رد کرد و اعلام داشت که تمامی متقاضیان آروده بالای 14 میلیون تومان دارند. مضافا ایشان هرگونه حذف افراد متقاضی مسکن مهر و یا جابجایی واحدهای آنها را در صورتی که حدنصاب انتخاب واحد را تکمیل کرده باشند قویا رد کرد و اعلام کرد که شرکت عمران پردیس حق ارعاب متقاضیان در خصوص جابجایی واحدهای آنها را ندارد و با این موضوع برخورد خواهد کرد. طبق گزارش متقاضیان حاضر در جلسه بارها و بارها از سوی شرکت عمران پردیس و کارمندان کارگزاری مسکن مهر با آنها تماس گرفته می شود و آنها را وادار به واریز وجوه بیشتر به حساب ها می کنند.

در نهایت ایشان موافقت خود را برای اختصاص جایگاهی برای حضور نمایندگانی از متقاضیان در سوله های کارگزاری مسکن مهر و انتقال مشکلات متقاضیان از این طریق به مقامات بالاتر اعلام داشته و مساعدت خود را برای شرکت دادن هرچه بیشتر تمامی متقاضیان عضو در گروه های مجازی عضو گروه های ساکنین مسکن مهر پردیس، در امور مسکن مهر و جلسات و پیگیری ها اعلام کردند و افزودند در ادامه از تمامی متقاضیان واقعی برای شرکت در همایشی با موضوع انتخاب نمایندگان متقاضیان به تفکیک فازها دعوت بعمل خواهیم آورد تا در جریان ریز موضوعات قرار بگیرند. موضوعی که تجربه نشان داده است در صورت هدایت نشدن درست نتیجه عکس داده و باعث جولان عده ای در میان متقاضیان می گردد. از این رو عمده متقاضیان علاقه ای به این طرح نشان نداده و خواستار ادامه دار بودن جلسات همگانی با حضور متقاضیان در فضای مشابه را داشتند.

مهندس طاهرخانی در ادامه به هماهنگی های صورت پذیرفته با شهرداری پردیس و توافق با این ارگان برای انجام وظایف شهری پس از تحویل از جمله فضای سبز و جمع آوری زباله ها صحبت به میان آورد و از تکمیل شدن 4 مجتمع تجاری از 18 مجتمع تجاری در فاز 11 و تکمیل تعدادی مدرسه و مسجد و... خبر داد که موضوع تازه ای نبود و ماه هاست که مردم با این اخبار سرگرم هستند و خواسته اصلی آنها که همان واحدهایشان است هنوز بی پاسخ مانده است. بدرستی که مدرسه و مسجد و ... در نبود ساکنین شهر موضوعی عبث می باشد.

ایشان در ادامه به معضلات فاز 5 و8 اشاره کردند و اینکه از بیان خیلی از اتفاقات و مشکلات معذورند. برای مثال ایشان از عدم امکان تکمیل تعدادی از پروژه های فاز 8 بدلیل وجود معارض برای زمین های آن و در بخشی دیگر از احداث بیش از 10 هزار واحد فاز 5 و9 در زمین های بنیاد مستضعفان صحبت کردند. ایشان اعلام داشتند که بنیاد مستضعفان قبول کرده که معاوض این زمین ها را چیزی نزدیک به 100 هکتار بپذیرد، ولی معارض برخی از زمین های فاز 8 همچنان راضی به معاوضه نیست و اصرار بر دریافت زمین خود دارد. که این موضوع بدلیل برنامه ریزی نکردن در زمان شروع پروزه هاست. موضوعی که به نوعی دیگر گریبان گیر متقاضیان فاز 5 شده است و آن هم بحث پارکینگ ها در این فاز می باشد.

ایشان افزودند: در شهر تهارن تنها 7 هزار پارکینگ طبقاتی وجود دارد و با وجود اینکه در طرح اولیه مسکن مهر و قراردادهای اولیه فاز 5 با پیمانکاران و برآورد هزینه ها هزینه ای برای تأمین پارکینگ لحاظ نشده بود، با شروع پروژه برخی پیشنهاد پارکینگ طبقاتی را بدون لحاظ آمار بالا برای 10 هزار واحد در پردیس کردند که خود سنگ بزرگی به نشانه نزدن بود.

بعدها پیمانکاران با وجود اینکه قیمت آورده متقاضیان 27 میلیون تومان به ازای هر واحد بود، ادعای درخواست مبلغ سی میلیون تومان با ازای هر واحد برای پارکینگ کردند. مبلغی بیش از کل واحد که خود نشانه ای از نبود کارشناسی های اولیه در این طرح است. نهایتا ما مجبور به تأمین پارکینگ و رفع مشکلات بودیم و سعی خود را بر آن گذاشتیم که 70 درصد از پارکینگ ها را در محوطه و به شکل مسطح و 30 درصد را بصورت طبقاتی و در 10 طبقه فراهم کنیم. موضوعی که ارائه آنالیز قیمت نهایی برای این فاز را به موضوعی پیچیده و توجیه متقاضیان و قبول پیشنهاد به پیمانکاران را امری طاقت فرسا بدل کرده است. از طرفی دیگر بحث معضلات فرهنگی و امنیتی پارکینگ ها طبقاتی به این حجم را معضلی برای اینده این واحدها تبدیل کرده است.

ایشان یکی از دلایل عدم کارشناسی برای این دست از موضوعات را تصور مسئولین وقت نسبت به متقاضیان مسکن مهر دانسته و اینکه آنها بر این باور بودند که این دسته از متقاضیان که درخواست واحد در پردیس را دارندف توانایی پرداخت هرمیزان از آورده را دارند و با هیچ افزایش قیمتی مشکلی ندارند.

ایشان اعلام کردند در صورت رفع این معضل امکان اعلام قیمت نهایی فاز 5 برای ما فراهم می شود. همچنین ایشان از اولویت تحویل 2500 واحد از فاز 5 که در بخش جنوبی بلوار 52 متری واقع شده است سخن گفتند و اعلام کردند به جهت نبود مشکلات بخش شمالی که به مثابه فاز 11 و به دلیل حجم بالای عملیات خاکی و عمرانی ارائه خدمات برای این بخش دشوار خواهد بود، در بخش جنوبی و به جهت همجواری این بخش با شهر و آبرسانی و خدمت رسانی راحت تر در شرف تحویل قرار داشته و الان در مرحله محوطه سازی قرار دارد.

در خصوص انتخاب واحدهای سه خوابه در فاز 8 ایشان مشکل اصلی را در این دانستند که تعداد ثبت نامی ها برای واحدهای سه خوابه 4000 نفر بود که تنها 2000 واحد سه خوابه و 120 متری برنامه ریزی شده است و به زعم ایشان واحدی که متراز بالای 120 متر دارد، دیگر در دسته مسکن مهر کم درآمدها قرار نمی گیرد. موضوعی که هیچ ارتباطی به متقاضیان نداشته و ایشان با تصور دریافت واحدهایی در تعداد طبقات کمتر و 3 خواب علاقه به ثبت نام در واحدهای فاز 8 نشان داده و عموما تمام آورده خود را در هفته های ابتدایی و بصورت کامل برای رسیدن به واحدهای سه خوابه واریز کرده اند. حال آنکه فارغ از این موضوعات و با وجود دریافت هزینه واحدهای سه خوابه امروز آنها می بایست واحدهای 2 خوابه و 97 متری را با همان قیمت واحدهای 3 وابه و 120 متری قبول کنند. موضوعی که هیچ یک از متقاضیان ا آن قانع نشده و خواستار بررسی این موضوع شدند.

مهندس طاهرخانی از معضلات تحویل واحدهای فاز 8 به این موضوع اشاره کردند که در این فاز بیش از 70 پیمانکار مشغول به کار هستند و برخلاف فاز 11 که شرکت عمران تنها با یک شرکت طرف هست و امکان تعیین تکلیف برای تکمیل محله ای این فاز برای پیمانکار را دارد؛ در فاز 8 پروژه ای 1800 واحدی آماده تحویل بوده و بطور کامل محوطه سازی هم صورت گرفته ولی به جهت همجواری با پیمانکارانی که هنوز تکمیل نکرده اند، و عدم امکان تحویل 1800 واحد در میان پروژه های کارگاهی نهایتا امکان تحویل این واحدها نیز وجود ندارد.

همچنین از استنکاف اداره برق منطقه از تحویل گرفتن شبکه برق رسانی و به جریان انداختن برق در منطقه یاد کردند و از اینکه نقشه های اولیه را بدون اخذ تأییدیه استاندارد برق منطقه اجرایی کرده اند و امروز با تکمیل واحدها شاهد رعایت نشدن فاصله استاندارد تیرهای برق با بلوک ها و در نتیجه عدم امکان تحویل این بلوک های آماده به جهت تأمین نبودن برق هستیم. موضوعی که همچنان بدلیل نبود کارشناسی های اولیه گریبان شرکت عمران و متقاضیان و پیمانکاران را گرفته و ما مجبور به حل و فصل مشکل هستیم.

ایشان در خصوص قیمت عرصه اعلام داشتند که برای فاز 11 سهم عرصه هر واحد چیزی در حدود 50 متر بوده و این موضوع به جت به مالکیت رساندن فضای پلتفرم هر چند بلوک به مالکان آن واحدها می باشد تا در آینده شاهد ادعای شخص یا اشخاص نسبت به زمین های بین بلوک ها نباشیم و این موضوع موضوعی کاملا اختیاری بوده و پس از اعلام قیمت رسمی زمین با توجه به قیمت قبل از ارزش افزوده زمین های مسکن مهر و لحاظ قیمت زمین ها به قبل از شروع پروژه ها ، هزینه عرصه به مالکان اعلام می گردد و آنها بصورت اختیاری امکان پرداخت اقساطی هزینه عرصه در اقساط بلندمدت و یا مالکیت 99 ساله واحدها را خواهند داشت.

این موضوعات در حالی بیان شد که مهندس نریمان با ابراز تأسف از اینکه موضوعاتی که در جلسه با حضور متقاضیان عنوان شده است کمتر در گزارشات واصله بدست ایشان مشاهده شده و ایشان از وجود تعدادی از این مشکلات ابراز نارضایتی کردند. موضوعاتی که در برخی موارد مهندس طاهرخانی هم از آن اطلاع نداشتند.مانند دریافت هزینه بازدید از واحدها که چندماهیست در پردیس رونق گرفته است از هر متقاضی 6 هزار تومان برای مشاهده واحد نمونه و نه واحد شخص اخذ می گردد. این در حالیست که چندی پیش قائم مقام وزیر مسکن در طرح مسکن مهر ادعای امکان بازدید متقاضیان از واحدهای خود را کردند. درحالیکه این موضوع تنها در فاز 11 وجود داشته و آن هم با دریافت هزینه 6 هزارتومانی و ضمنا بازدید از واحد نمونه. مضافا امکان بازدید از فاز 8 برای بانوان فراهم نبوده و بازدیدهای مستمر نیستند.

در پایان مهندس نریمان ضمن شنیدن مشکلات جمع کثیری از مقاضیان و اعتراض آنها نسبت به سیاست های بانک مسکن نسبت به مشکلات متقاضیان واکنش نشان داد و پرده از پیگیر های وزارت مسکن و زیاده خواهی بانکمسکن برداشت. بانک مسکن اخیرا با وجود مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش مدت بازپرداخت وام از 15 سال به 20 سال اقدام به تماس با متقاضیان برای دریافت دفترچه اقساط با مطرح نمودن تحویل سریعتر واحدها به متقاضیانی که دفترچه اقساط را دریافت کرده اند، نموده و با فشار بر انها در ازای وام مسکن 2 ضامن رسمی خواسته و تعدادی از متقاضیان بدلیل نا آگاهی بیش از 10 قسط را به حساب بانک مسکن واریز کرده اند. موضوعی که مهندس نریمان به شدت با آن مخالفت کرد و اعلام کرد که ضمانت وام های مسکن مهر زمین های شرکت عمران است که در در رهن بانک مسکن قرار دارد و این بانک حق الزام متقاضیان به معرفی ضامن برای وام ها را ندارد.

هرچند که ایشان در خصوص کاهش مدت بازپرداخت اقساط نتوانستند متقاضیان را قانع کنند و البته این موضوع به جناب دکتر محمد ابراهیم  بت شکن، مدیرعامل بانک مسکن مربوط می شود و ایشان می بایست در مقام پاسخگویی به این شبهات قرار گیرند؛ ولی در خصوص جریمه 3 تا 5 میلیونی که بانک مسکن تحت عنوان سود دوران مشارکت از متقاضیان طلب کرده استف ایشان اظهار داشتند که با مقامات وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جلسای را در سطح بالا برگزار کرده و غیرقانونی بودن این هزینه را تحت عنوان سود دوران مشارکت اعلام کرده ایم.

ایشان افزودند: دریافت سود دوران مشارکت توسط بانک مسکن از متقاضیان مورد قبول ما نیست و بانک مسکن در جهت تجهیز منابع این وام زحمتی نکشیده و این وام از محل خط اعتباری بانک مرکزی تأمین شده است. ایشان افزودند در جلسه شورای هماهنگی مسکن صریحا اعلام کرده ایم که مردم وظیفه ای نسبت به پرداخت سود دوران مشارکت به بانک مسکن ندارند و این موضوع هیچ توجیهی از نگاه ما ندارد و مهندس مهرآبادی در وزارت مسکن پیگیر حل این موضوع هستند.

در نهایت این جلسه پس از بیش از سه ساعت گفتگو با وجود جلسه مهندس نریمان در محل وزارتخانه و پاخگویی ایشان به برخی از سوالات متقاضیان پایان یافت. اما موضوعی که بیش از پیش نیازش احساس شد نزدیکی مسئولین به مردم و شنیدن صدای آنها بود که می بایست در کشور جمهوری اسلامی ما و در همه امور مورد توجه قرار بگیرد و به لطف خدا و مساعدت دفتر ارتباطات مردمی مقام معظم رهبری مد ظله العالی مقدماتش فراهم شد. هرچند که متقاضیان به بسیاری از جواب های خود مخصوصا در زمینه زمان قطعی تحویل واحدها و قیمت نهایی واحدها نرسیدند ولی بسیاری از سنگ اندازی ها و موانع مسکن مهر در این جلسه روشن شد و امید است که مسئولان شرکت عمران شهرهای جدید و شخص مهندس نریمان و مسئولان وزارت راه و شهرسازی نسبت به ترتیب این دست از جلسات با برنامه ریزی و هماهنگی و دعوت از تمام متقاضیان و گردانندگی خود متقاضیان اقدام کنند تا عملی نیک در کارنامه خود برای مردم در مقام پاسخگویی به جای بگذارند.

و من الله توفیق

گروه بزرگ ساکنین مسکن مهر پردیس