واردات برنج آزاد شد

 جمال مدرسی اظهار کرد: در خصوص واردات برنج به کشور ممنوعیتی وجود ندارد و تنها در چهارماهه فصل برداشت این محصول یعنی در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان ورود این محصول به کشور برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ممنوع است.

وی افزود: برای واردات برنج سقفی گذاشته نشده و براساس وضعیت بازار و عرضه و تقاضا اعمال می‌شود و ما دیگر جلوی کسی را برای واردات نمی‌گیریم.

مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برنج وارداتی به‌طور معمول 30 درصد بیشتر از نیاز داخلی به کشور وارد می‌شود و نیاز کل کشور به واردات این محصول یک‌میلیون و 200هزار تن است که به‌طور معمول یک‌میلیون و 500هزار تا یک‌میلیون و 700هزار تن به کشور وارد می‌شود.

مدرسی تصریح کرد: با توجه به اینکه برای واردات برنج تعرفه گذاشته شده است و برای ورود هر کیلوگرم از این محصول 500 تومان عوارض و ورودی دریافت می‌شود دیگر مانند گذشته از طرف ما محدودیتی اعمال نمی‌شود.

وی یادآور شد: تعرفه و عوارض واردات برنج به‌حدی بالا رفته که واردات این محصول توجیهی برای وارد کننده ندارد و واردکنندگان به دولت حقوق گمرکی و عوارض پرداخت می‌کنند.

مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص حجم واردشده این محصول به کشور، گفت: تا پایان سال گذشته 760هزار تن برنج در فاصله زمانی 8ماهه مجاز به کشور وارد شده است و ورود این محصول در سال جاری نیز ادامه داشته اما هنوز آمار سال جاری مشخص نشده است.

مدرسی تأکید کرد: افزایش قیمت برنج در بازار داخلی به‌خاطر مسائل واردات برنج خارجی نیست بلکه مواردی پیرامون شبکه نظارت بر عرصه این محصول باعث می‌شود که بازار رفتارهای غیرحرفه‌ای از خود نشان دهد.