تهدید بزرگ اوپک عراق است، نه ایران

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با مشکل تولید طلای سیاه مواجه است. 13 کشور عضو اوپک در تلاشند بهای نفت را با کاهش ذخایر، افزایش دهند. آنها از این می هراسند که ایران پس از لغو تحریم ها ممکن است از این قانون تبعیت نکند؛ اما درواقع عراق مشکل بزرگتری برای اوپک محسوب می شود. در دو سال گذشته نظم سازمان کشورهای صادرکننده نفت به کل از بین رفته است؛ زیرا تولیدکنندگان برای جبران بهای پایین طلای سیاه، نفت بیشتری تولید کرده اند. عراق با وجود اینکه با عناصر گروه تروریستی داعش می جنگد، در صدر ریخت و پاشهای نفتی قرار دارد. از اواسط سال 2012، بغداد تولید خود را روزانه 1.2 میلیون بشکه افزایش داده است. در واقع عراق در این دوران تولید خود را سه برابر عربستان سعودی افزایش داده است.

 

به نوشته این وبسایت، تا سال 2020، ظرفیت تولید نفت به 6 میلیون بشکه می رسد که حدود شش برابر تولید فعلی اوپک است. درواقع اگر عراق همچنان به تولید نفت ادامه دهد، کشورهای دیگر عضو اوپک باید تولید خود را کاهش دهند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می رسد عراق قصد ندارد در مهار مشکل نفت به کشورهای عضو اوپک کمک کند. عراق به پولی که از فروش نفت بدست می آورد برای جنگ با گروه تروریستی داعش نیاز دارد و بر خلاف ایران و عربستان سعودی، این کشور درهای تجارت خود را به روی شرکت های بین المللی نفتی – از جمله شرکت نفت و گاز انگلیسی بی پی، شرکت هلندی- انگلیسی رویال داچ شل و شرکت لوک اویل روسیه -- باز کرده است. این مسئله، عربستان سعودی --بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان -- را با یک نبرد دو سویه روبرو کرده است. مذاکرات عربستان با ایران در حال حاضر با شکست روبرو شده است. اگر عراق نیز در این نبرد با تهران همراه شود، مشکل عربستان بیش از پیش تشدید خواهد شد.