بازگشت ایران به بازارهای جهانی سودی برای حزب‌الله ندارد

  پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم "دونا ابونصر" مدعی شد: ایران پس از امضای توافقنامه هسته‌ای در حال بهره بردن از لغو تحریم‌های اقتصادی است؛ اما حزب‌الله به عنوان گروه نظامی که تحت حمایت مالی ایران بود، از ماجرای لغو تحریم‌ها هیچ به دست نیاورد.

 

بلومبرگ در ادامه این گزارش مدعی شد: ایران از ابتدای شکل‌گیری گروه نظامی حزب‌الله، بزرگترین حامی مالی آن بود؛ اما قانونگذاران غربی محدودیت‌های مالی را علیه این گروه و اعضای آن اعمال کرده‌اند که ایران بواسطه پیش‌شرط‌های تعیین شده قادر به واریز پول به حساب این گروه نظامی نخواهد بود.

 

همزمان با افزایش شمار تلفات نیروهای حزب‌الله در میدان جنگ سوریه، آمریکا قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن تمامی بانک‌ها از انجام امور مالی این گروه شیعه منع شده‌اند. فعالیت‌های حزب‌الله در سراسر لبنان گسترده شده و دارای شبکه و سرویس‌های خدماتی بسیاری است. با توجه به ممنوعیت تبادلات نقدی بانک‌ها برای اعضای حزب‌الله، این گروه نظامی با بدترین دوران بحران مالی خود مواجه شده است.

 

قانونگذاران آمریکایی هدف از این کار را ممانعت از هرگونه بهره‌مندی حزب‌الله از توافق هسته‌ای ایران ذکر کرده‌اند. پرستاران، پزشکان، مدیران، پزشکان و ... نیز بواسطه منع تبادلات مالی بانک‌ها با بیمارستان‌ها، شرکت‌های خدماتی، و نهادهای خیریه وابسته به حزب‌الله از دریافت حق و حقوق خود محروم شده‌اند.

 

بلومبرگ همچنین مدعی شد: حزب‌الله به عنوان متحد ایران، روسیه و "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، در جنگ داخلی سوریه حضور دارد. درحالیکه جنگ این کشور به سود نیروهای دولتی در حال پیگیری است، حزب‌الله متحمل تلفات زیادی در میان نیروها و حتی فرماندهان خود شده است. 

 

"بلال صائب،" کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در شورای آتلاتیک واقع در واشینگتن، در این باره گفت: حزب‌الله در سخت‌ترین دوران خود از زمان شکل‌گیری قرار دارد. آنها در حال گذر از مرحله ایفای نقش داخلی به قبول مسئولیت‌های منطقه‌ای هستند. نتیجه این مرحله گذر برای آنها کاملا غیرشفاف است. مشخص نیست ایا حزب‌الله می‌تواند در قبول نقش‌های راهبردی در چالش‌های منطقه‌ای موفق باشد یا خیر.

 

قانون تحریم بانک‌های لبنانی درصورت انجام مبادلات نقدی برای حزب‌الله از ماه پیش بوسیله آمریکا مورد اجرا قرار گرفت. لبنان یکی از مقروض‌ترین کشورهای عرب است و از ترس مورد تحریم قرار گرفتن و وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی، ناچار به قبول تحریم حزب‌الله است. همین گرایش بانک‌های لبنان به سمت آمریکا موجب شد، حزب‌الله، اقدام "ریاض سلامه،" رئیس بانک لبنان، را مشکوک و مبهم توصیف کند. تنش میان حزب‌الله و بانک‌های لبنان هفته گذشته و با انفجار بمبی در نزدیکی ساختمان بانک "بلوم" بیروت افزایش یافت. این یکی از بزرگترین بانک‌های وام دهنده در لبنان است و عده‌ای انفجار صورت گرفته را مرتبت با قانون تصویب شده از سوی آمریکا دانسته‌اند.

 

جنبش مقاومت حزب‌الله در سال 1982 (1361) و برای مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان تاسیس شد. آمریکا نام جنبش مقاومت حزب‌الله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است. "آدام جی ژوبین، دیپلمات آمریکایی در حوزه منابع مالی گروه‌های تروریستی وزارت خزانه‌داری، مدعی شد: قانون شد به ما امکان بهتری برای از بین بردن شبکه‌های مالی حزب‌الله می‌دهد. آنها در بدترین دوران مالی خود طی 10 سال اخیر قرار دارند. به شما اطمینان می‌دهم، در کنار دیگر شرکای بین‌المللی سخت تلاش خواهیم کرد تا حزب‌الله را از چرخه اقتصادی خارج کنیم.

 

کارشناسان و مقامات ایران ضمن انتقاد از تحریم جدید آمریکا علیه بانک‌های لبنان اعلام کردند بسیاری از مراکز درمانی، آموزشی و خدماتی لبنان از سوی حزب‌الله اداره می‌شود و اگر این مراکز نتوانند جابه‌جایی‌های مالی خود را از طریق تبادلات قانونی بانک‌ها انجام دهند، جان هزاران بیمار به خطر خواهد افتاد، هزاران دانش‌آموز در معرض تعطیلی مدارس و نهادهای آموزشی‌شان قرار می‌گیرند و امور خدمات شهری با مشکل مواجه می‌شود.  این موضوع نشان می‌دهد قانونگذاران آمریکایی هیچ ارزشی برای جان بیماران و یا حق تحصیل کودکان قائل نیست.

 

بلومبرگ در پایان نوشت: لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نه تنها هیچ سودی برای حزب‌الله به همراه نداشت؛ بلکه به زیان این گروه نظامی نیز تمام شد.