ایرباس و بوئینگ به خطوط هوایی ایران جانی دوباره می‌دهند

بیزنس اینسایدر در مطلبی نوشت: خطوط هوایی ایران جانی دوباره خواهد گرفت. خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که «ایران ایر» روز چهارشنبه هفته گذشته برای خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری با شرکت «بوئینگ» به توافق رسید. اگر این اخبار درست باشد، این دومین معامله چندین میلیاردی ایران برای خرید هواپیما در سال جاری میلادی خواهد بود.

 

پیش از این شرکت های «ایران ایر» و «ایرباس» نیز در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن) بر سر خرید 118 فروند هواپیما به توافقی تاریخی به ارزش 25 میلیارد دلار رسیدند.

 

در عین حال، کمیسیون اروپا اعلام کرد بار دیگر اجازه پرواز بر فراز اروپا را به این شرکت هواپیمایی ایرانی خواهد داد.

 

«ویولتا بولک» (Violeta Bulc)، کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا، در بیانیه ای اظهار کرد: «در پی سفرم به ایران در ماه آوریل، ارزیابی فنیِ ماه مه با موفقیت انجام شد. بر همین اساس خرسندم که اعلام کنم در حال حاضر می‌توانیم مجوز پرواز بسیاری از هواپیماهای ایران ‌ایر را در آسمان اروپا صادر کنیم.»

 

از زمان انقلاب 1979 (1357)، ایران تحت تحریم های شدید اقتصادی بوده است. این تحریم ها اثرات مخربی بر خطوط هوایی و صنعت هواپیمایی این کشور داشته است.

 

ایران ایر یکی از خطوط هوایی معتبر در منطقه است که شرایط دشواری را تجربه کرده است. در طول 30 سال گذشته، تحریم های تجاری این شرکت ایرانی را از خرید مستقیم هواپیماهای جدید از کشورهای غربی منع کرده بود. در نتیجه، ایران ایر مجبور بود از ناوگانی فرسوده از نسل اول هواپیماهای ایرباس استفاده کند. علاوه بر این، ایران ایر اغلب برای تعمیر و یا پیدا کردن قطعات یدکی این هواپیماها دچار مشکل می شد. چندین حادثه نیز در پی مشکلات مکانیکی این هواپیماها به وقوع پیوست که ممنوعیت پرواز هواپیماهای ایران ایر بر فراز اروپا را در سال 2010 به دنبال داشت.

 

اما حتی توافق اخیر با ایرباس و بوئینگ، ممنوعیت پرواز هواپیماهای بوئینگ 747 و فوکر 100 بر فراز اروپا را از بین نخواهد برد. این هواپیماها به دلیل فرسودگی از ایمنی کافی برخوردار نیستند. متاسفانه این هواپیماها نیمی از ناوگان هوایی ایران ایر را تشکیل می دهند. با این وجود، توافق هسته ای ایران در ژانویه جانی دوباره به صنعت هواپیمایی این کشور خواهد داد. 

 

ایران ایر و مدیریت آن با سفارش 220 فروند هواپیما به دنبال بازگشت به سطحی قابل قبول در حمل و نقل هوایی در جهان اند. 

 

احتمالا در آینده‌ای نزدیک، ایران ایر رقیبی قدرتمند برای هواپیمایی امارات، هواپیمایی اتحاد و قطر ایرویز در منطقه خواهد بود.