آزاد سازی 928 هزار متر مربع از اراضی ملی به ارزش 300 میلیارد تومان از چنگال زمین خواران/ 91 هزار متر مربع در شمیرانات

گروه اقتصادی- علی کیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به اقدامات انجام شده این اداره کل برای مقابله با زمین خواری در استان تهران بخصوص شمیرانات، لواسانات و رودبار قصران گفت: اقدامات ما برای مقابله با زمین خواری در 2 زمینه است. یک اقدام در راستای اجرای تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی است که به ماموران ما این اختیار و اجاره داده می شود تا در بدو تجاوز به اراضی ملی بتوانند بلافاصله اراضی را از ید متصرفین خارج کنند و اجازه تجاوز و سوء استفاده را به آنها ندهند.

وی افزود: اقدام دیگر ما برای مقابله با زمین خواری، اجرای احکام قطعی محاکم قضایی است تا اراضی از ید متصرفین خارج شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در چهار ماهه اول سال جاری در این زمینه در استان تهران گفت: ماموران ما در 50 مورد تجاوز به اراضی ملی، بلافاصله اراضی را از ید متصرفین خارج کردند که 756 هزار متر مربع از ید متصرفین خارج شد.

کیان تصریح کرد: همچنین 19 فقره اجرای احکام قضایی در این مدت داشتیم که 172 هزار متر مربع اراضی ملی استان از ید متصرفین خارج شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در شمیرانات و رودبار قصران گفت: در چهار ماهه اول سال جاری در این منطقه ماموران ما در 39 مورد تجاوز به اراضی ملی، بلافاصله اراضی را از ید متصرفین خارج کردند که در مجموع 32 هزار متر مربع از اراضی ملی از ید متصرفین خارج شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تاکید کرد: همچنین در چهار ماهه اول امسال در شمیرانات و رودبار قصران حدود 12 مورد اجرای احکام قضایی داشتیم که 59 هزار متر مربع اراضی ملی از ید متصرفین خارج شد.

کیان با بیان اینکه ارزش ریالی این زمین های آزاد شده در استان بیش از 300 میلیارد تومان است، گفت: در ممجموع 928 هزار متر مربع از اراضی ملی از چنگال زمین خواران در چهار ماهه اول سال جاری در استان تهران آزاد شد که 91 هزار متر مربع مربوط به آزاد سازی زمین ها و کوهها در شمیرانات و بخش رودبار قصران بوده است.

وی به اقدامات مقابله با زمین خواری در شمیرانات در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ماموران ما در 78 فقره تجاوز به اراضی ملی، بلافاصله اراضی را از ید متصرفین خارج کردند که 57 هزار متر مربع از ید متصرفین خارج شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: همچنین در راستای اجرای احکام قضایی در سال گذشته در شمیرانات 17 فقره اجرای حکم داشتیم که 78 هزار متر مربع از اراضی ملی از ید متصرفین خارج شد.

کیان با اشاره به مجموع اقدمات انجام شده این اداره برای مقابله با زمین خواری در سال گذشته گفت: در سال 94 در 142 فقره ماموران ما در تجاوز به اراضی ملی بلافاصله اراضی را از ید متصرفین خارج کردند که بیش از 2 میلیون مترمربع اراضی ملی استان از ید متصرفین خارج شد و 37 فقره اجرای احکام  قضایی انجام شد که 367 هزار مترمربع از اراضی ملی آزاد شدند.

به گفته وی زمین های آزاد شده در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان ارزش داشتند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با تاکید بر اینکه زمین خواری باید از ریشه حل شود، افزود: این موضوع زمانی عملی می شود که تثبیت مالکیت دولت با اجرای طرح کاداستر و اخذ سند اراضی ملی بطور کامل انجام شود.

کیان افزود: لازمه اجرای این امر این است که ما اقداماتی که در گذشته انجام دادیم با اطلاعات امروزی مستند کنیم و با اصلاح هندسی اقدام گذشته صورت بگیرد تا اسناد بی عیب و نقص داشته باشیم و خدشته ای به آن وارد نشود.

وی از همکاری محاکم قضایی استان، دستگاههای امنیتی، نیروی انتظامی، استانداری، فرمانداریها، بخشداریها، شهرداریها و دیگر مسئولین استان برای مقابله با زمین خواری و کوه خواری منطقه، تقدیر و تشکر کرد.