همه دستگاههای در زمین خواری مقصرند نه فقط جهاد کشاورزی

گروه اقتصادی- عادل محبوبیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به اظهارات تاجیک شهردار شمشک مبنی بر مقصر بودن جهاد کشاورزی در ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه شمیرانات گفت: به نظر اینجانب در ساخت و سازهای غیر مجاز فقط یک دستگاه یا وزارتخانه مقصر نیست.

وی با اشاره به مسئولیت دستگاهای مختلف در خصوص مقابله با زمین خواری افزود: علاوه بر اداره منابع طبیعی، ادارات جهاد کشاورزی، منابع آب، راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شوراها، دهیاریها، شهرداریها، بخشداریها و فرمانداریها در نظارت بر ساخت و سازها و مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز مسئولیت دارند. بنابراین کوتاهی های صورت گرفته در سنوات گذشته به همه دستگاههای مسئول بر می گردد نه فقط یک دستگاه.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات تصریح کرد: دلایل و اسنادی وجود دارد که حاکی از کوتاهی دستگاههای مسئول در انجام وظایف قانونی شان بوده و این نظر که فقط یک دستگاه تخلف داشته خیلی منطقی بنظر نمی رسد.

محبوبیان گفت: تخلفاتی از سوی برخی کارکنان دستگاههای اجرایی صورت پذیرفته ولی این صحیح نیست که اینگونه موارد را به عملکرد کل دستگاه اجرایی بسط داد. البته اخیراً شاهد یکسری برخوردهای قانونی با افراد متخلف در دستگاههای اجرایی هستیم ولی اساساً باید ریشه ها و زمینه های زمین خواری خشکانده شود و با این موضوع بصورت پایه ای برخورد گردد.

 

وی تصریح کرد: منابع طبیعی در برخی از تخلفات ساخت و سازهای انجام شده، هیچ نقش و وظیفه ای نداشته. مثلا در ساخت هتل آرینا تجاورز به حریم رودخانه صورت گرفته که در اینجا متولی اداره امور آب و حفاظت محیط زیست بوده واحتمالاً مجوزها از سوی شهرداری و دستگاههای ذی سمت صادر شده که تخلف شکل قانونی پیدا کرد. در این موارد دستگاههای دیگر مسئولیت دارند نه منابع طبیعی.

 

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات با اشاره به حیطه وظیفه جهاد کشاورزی در مقابله با زمین خواری گفت: سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری و ادارات منابع طبیعی بعنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی متولی حفاظت از اراضی ملی است و ادارات جهاد کشاورزی شهرستان مسئولیت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات را به ویلا و ساختمان بر عهده دارند.

محبوبیان گفت: در جلسه ستاد ساماندهی، پیشگیری و مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز استان تهران که اخیرا در لواسان برگزار شده،  فیلمی پخش می شود که در این فیلم گوینده عنوان می  کند ساخت و سازهای غیر مجاز صورت گرفته در اراضی ملی است که این موضوع با واکنش علی کیان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران که در جلسه حضور داشته اند مواجه می شود.

 

وی افزود: آقای کیان گفتند که هیچ یک از تصاویر نمایش داده شده دراین فیلم در اراضی ملی نبوده بلکه یا در اراضی مستثنیات قانونی اشخاص بوده و یا در حریم و محدوده قانونی شهر بوده که افراد یا بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز نموده و یا خارج از مجوز صادره اقدام کرده اند.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات تصریح کرد: شاید منظور آقای تاجیک واگذاری هایی بوده که در سنوات گذشته در چارچوب اختیارات وزیر جهاد سازندگی وقت صورت گرفته است که البته برخی از این واگذاریها در قالب تعریف شده مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

محبوبیان افزود: وزیر جهاد سازندگی وقت طبق اختیارات قانونی در واگذاری اراضی ملی بخشی از این اراضی را به تعاونیهای مسکن و مجتمع های خدمات رفاهی ارگانهای دولتی واگذار کرده که بیشتر این واگذاریها مربوط به دهه 70  می باشد.

وی افزود:  بعنوان مثال پروژه مارال زردبند در بخش رودبار قصران زمینی با هدف ساخت یک مجتمع خدمات رفاهی برای کارکنان مناطق محروم وزارت جهاد واگذار شده که بعداً این زمین به تعاونی مسکن وزارت واگذار شده و در نهایت قطعه بندی و در معرض فروش قرار گرفته اما با ورود شورای حفظ حقوق بیت المال شهرستان اقدامات ساخت و ساز متوقف شده است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات گفت: احتمالا انتقادات آقای تاجیک به اینگونه مسائل بوده است که با اختیارات قانونی واگذار شده ولی در حال حاضر مشکل ایجاد کردند.

علیرضا تهرانی