جواد معصومی اظهار کرد: مناطق آزاد کشور با هدف امور بازرگانی،‌ صادرات، صادرات مجدد، انتقال تکنولوژی، ایجاد صنایع‌های تک و... ایجاد شد، مانند تجربه‌های موفق جهانی از جمله منطقه آزاد جبل‌علی، هامبورگ و شانگهای.

وی با بیان اینکه متأسفانه طی سالهای سپری شده از ایجاد مناطق آزاد هیچ‌کدام از اهداف اولیه محقق نشده است، افزود: مناطق آزاد فقط  تبدیل به مبادی ورودی کالا شده‌اند و در واقع این مناطق با پول واردات مسموم شده‌اند.

مدیرعامل اسبق منطقه آزاد اروند با ابراز اینکه جبل‌علی و هامبورگ به‌عنوان موفق‌ترین مناطق آزاد دنیا به‌ترتیب 1000 و 300 هکتار وسعت دارند، تصریح کرد: این در حالی است که منطقه آزاد اروند به‌تنهایی 42هزار هکتار وسعت دارد و در عین حال کارایی چندانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه دولت بدون یک کار مطالعاتی به‌دنبال افزایش مناطق آزاد است، گفت:‌ قانون ایجاد مناطق باید مورد بازنگری قرار گیرد، در این زمینه باید عملکرد 7 منطقه آزاد مورد بررسی قرار گرفته؛ یا کوچک شوند یا اینکه تعدادی از آنها حذف شود.

مدیرعامل اسبق منطقه آزاد اروند با یادآوری اینکه بسیاری از مناطق آزاد در دنیا ایجاد شده اما به‌دلیل عدم موفقیت حذف شده‌اند، اظهار کرد:‌ در حال حاضر ضرورت اقتصاد کشور ایجاب می‌کند که مأموریت مناطق آزاد بازتعریف شود و خیلی شفاف اعلام کنیم فلان منطقه آزاد نباید ایجاد می‌شد و یک کار اشتباه بود.

معصومی بیان کرد: یکی از اشتباهات منطقه آزاد اروند این بود که دو شهر آبادان و خرمشهر وارد محدوده آن شد، مسئله‌ای که هیچ عملکرد مثبتی برای مردم به‌دنبال نداشته است.