افزایش 2 هزار مگاواتی ظرفیت برق کشور

 حمید چیت چیان وزیر نیرو در آیین افتتاح و بهره برداری از 53 طرح توزیع و فوق توزیع شرکت برق منطقه ای تهران گفت: این طرح ها بسیار مهم بوده چرا که تهران به سبب قرار گیری مراکز حساس امنیتی و سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

چیت چیان در خصوص فعالیت های صورت گرفته اظهار داشت: پست شهید پیروزی یکی از پیشرفته ترین پست های انتقال برق در کشور است که در منطقه غرب تهران واقع شده و به سبب توسعه هر چه بیشتر شهری و نیاز روز افزون به برق گسترش این پست ها نیز بیش از پیش احساس می شود.

 

 وزیر نیرو افزود: این پست جدید به دلیل فعالیت پایدار و مطمئن در مقیاس کوچک نسبت به سایر پست ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که امروزه قیمت زمین افزایش چشم گیری داشته و خرید آن در مقیاس های بزرگ صرفه اقتصادی ندارد.

 

وی تصریح کرد: خط 400 کیلو ولت سیاه بیشه به وردآورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از نظر موقعیت جغرافیایی در یک منطقه صعب العبور واقع شده است. طرح های مذکور نه تنها از جهت ظرفیت کشور بلکه از نظر فنی نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

چیت چیان با اشاره به پیک بار در تابستان گفت: برای مدیریت پیک مصرف در سراسر کشور اقدامات گسترده ای صورت گرفته است به طوری که از پیک سال گذشته تا کنون 2 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور از طریق شرکت های نظیر مپنا و آب نیرو اضافه شده است .

 

 وزیر نیرو ادامه داد: در طول این مدت تلاش های گسترده ای در زمینه تولید برق حرارتی شده تا بتوانیم از ظرفیت های موجود استفاده های بهتری کنیم، به همین منظور بهره برداری تا 700 مگاوات بیشتر شده اما کماکان فاصله تولید و مصرف بسیار اندک است.

 

وی تاکید کرد: باید تلاش شود تا نیروگاه ها همواره در بالاترین سطح بازدهی قرار گیرند، در همین راستا در سال جاری میزان آمادگی برای بهره برداری به صد در صد و نیروگاه های برق آبی به ظرفیت آمادگی ده هزار مگاواتی دسترسی پیدا کردند که در این میان تنها نیروگاه اصفهان نتوانسته بازدهی داشته باشد، که علت این امر نیز رها نشدن آب در رودخانه زاینده رود است. 

 

چیت چیان در خصوص همکاری صنایع برای کاهش پیک مصرف اظهار داشت: با همکاری صنایع بزرگ بخشی از نیاز شبکه تامین و در ساعات پیک مصرف در مجموع 3 هزار مگاوات پیکسایی صورت گرفته و این امر موجب شده تا در طول سال جاری تنها 43 مگاوات خاموشی داشته باشیم که آن هم به دلیل محدودیت انتقال بوده است.  

وی با اشاره به طرح های راهبردی در صنعت برق گفت: در آینده برای تامین تجهیزات شرکت برق منطقه ای به نمایندگی وزارت نیرو عهده دار برگزاری مناقصه برای 400 پروژه خواهد بود.