حمید چیت‌چیان امروز به مناسبت هفته دولت در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا وزارت نیرو جدیداً پیشنهادی برای افزایش قیمت آب و برق به دولت ارائه کرده است یا خیر، گفت: تمامی مردم و مسئولان وضعیت اقتصاد آب و برق را به خوبی می‌دانند و می‌دانند که قیمت آب و برق در شرایط غیرپایداری قرار دارد، اما آنچه که در دولت مدنظر است، اثرات اجتماعی ناشی از تغییر قیمت آب و برق است.

وی ادامه داد: آن چه که تاکنون در این سه سال از دولت یازدهم رخ داده است، میزان افزایش قیمت آب و برق کمتر از نرخ تورم بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تورم کنترل شده است و در این کنترل تورم هم میزان افزایش قیمت آب و برق کمتر از تورم بوده است، اضافه کرد: افزایش قیمت آب و برق موضوع جدیدی نیست، اما اینکه بخواهیم در یکی، دو هفته گذشته پیشنهاد جدیدی در این باره به دولت ارائه کنیم، این طور نبوده است.

چیت‌چیان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که از او پرسید بسیاری از کارشناسان و برخی از اعضای اتاق بازرگانی و سندیکای برق قرارداد ساخت نیروگاه به ارزش 3 میلیارد دلار توسط شرکت یونیت ترکیه را خیانت به کشور عنوان می‌کنند، آیا این موضوع را قبول دارید؟ گفت: در مورد سرمایه‌گذاری خارجی به حالتی که مطرح می‌شود، متنوع است و تاکنون نیز مدیران وزارت نیرو اطلاعات لازم در این باره را ارائه کرده‌اند و به زودی نیز وزارت نیرو اطلاعات جامعی در این زمینه منتشر خواهد کرد.

وی افزود: اینکه سرمایه‌گذاری خارجی مطلوب است یا خیر، باید بگویم که ما قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی داریم و این موضوع در سیاست‌های کلی نظام در دو بخش مطرح شده و مورد تأیید مقام معظم رهبری است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اما معیار اصلی برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی عبارت از مصلحت داخلی کشور است، چرا که باید اذعان کرد بسیاری از کشورهای غربی و به ویژه آمریکا تمام تلاش خود را می‌کند که حتی یک مورد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران رخ ندهد. پس اصل سرمایه‌گذاری خارجی هم از نظر قانونی و هم از لحاظ سیاست‌های نظام یک اصل مهم است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه اگر به قانون برنامه پنجم مراجعه شود، به صراحت در مورد صنعت برق تأکید شده است که وزارت نیرو می‌تواند با شرکت‌های عمومی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی اقدام به توسعه ظرفیت تولید برق کند، پس قانونگذار در این زمینه تأکیدات لازم را در مورد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در تولید برق انجام داده است.

وی با اشاره به مذاکره وزارت نیرو با شرکت یونیت ترکیه گفت: آنچه که تاکنون با شرکت یونیت ترکیه برای ساخت نیروگاه به ارزش 3 میلیارد دلار انجام شده است هیچ امتیاز بیشتری نسبت به شرکت‌های داخلی به این شرکت خارجی داده نشده است، بلکه امتیازاتی هم گرفته شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: مطابق تعرفه‌های برق در شورای اقتصاد ما برق را از این شرکت خارجی 15 درصد کمتر از قیمت خریداری شده از شرکت‌های برق داخلی، خریداری خواهیم کرد.

چیت‌چیان ادامه داد: نیروگاه‌هایی که این شرکت ترکیه‌ای قرار است در ایران احداث کند، راندمان 58 درصد تا 61 درصد را دارد، در حالی که نیروگاه‌هایی که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود، راندمان 47 درصد دارد، پس ساخت این نیروگاه‌ها از سوی این شرکت خارجی می‌تواند صرفه‌جویی ارزی نیز از لحاظ سوخت نیز داشته باشد.

وی گفت: یک مزیت دیگری که این شرکت خارجی برای کشور دارد، سرمایه‌گذاری و انتقال منابع مالی خارجی به داخل کشور است که می‌تواند یک ظرفیت جدید را به کشور اضافه کند.

وزیر نیرو تأکید کرد: پس مذاکره و امضای قرارداد با این شرکت ترکیه‌ای نیز با رعایت تمام ضوابط قانونی ایجاد شده است و مصوبه شورای اقتصاد را به همراه دارد.

چیت‌چیان ادامه داد: ما به صراحت اعلام می‌کنیم، تاکنون مجوز احداث 37 هزار مگاوات برای بخش خصوصی داخلی صادر شده است، اما تاکنون 11 هزار مگاوات نیروگاه ساخته شده است پس هر کدام از شرکت‌ها تمایل به ساخت نیروگاه داشته باشند، ما آماده‌ایم که عین همین قرارداد خارجی با همین شرکت‌های داخلی امضا کنیم.

به گفته وی، متن تمام قراردادهای خارجی و داخلی به صورت تیپ در سایت‌های نیرو موجود است.

* موضوع بدهی‌های وزارت نیرو طی یک سال آینده جمع می‌شود/ 12 هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو به دولت واگذار می‌شود

وی در مورد میزان بدهی‌های وزارت نیرو گفت: بحث بدهی‌های وزارت نیرو با مکانیزم‌هایی که تعریف شده است طی یک سال آینده جمع خواهد شد.

چیت‌‌چیان ادامه داد: اولین اقدام این است که نیروگاه‌هایی که در دولت گذشته واگذار شده، اما بدهی‌های آن همچنان بر عهده وزارت نیرو باقی مانده است، طی بررسی‌هایی که اخیراً سازمان حسابرسی کشور انجام داده قرار است 12 هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها به دولت واگذار شود.

وزیر نیرو افزود: یکی دیگر از مکانیزم‌ها برای کاهش بدهی‌های وزارت نیرو مکانیزم اوراق خزانه اسلامی به میزان 12 هزار و 500 میلیارد تومان و مکانیزم اسناد خزانه اسلامی به میزان7 هزار و 500 میلیارد تومان است که می‌تواند موجب کاهش بدهی‌ها شود.

به گفته وی، تاکنون از طریق اسناد خزانه اسلامی 1500 میلیارد تومان برای کاهش بدهی‌ها پرداخت شده است.

* برداشت یارانه از وزارت نیرو متوقف شد

چیت‌چیان در مورد برداشت یارانه از وزارت نیرو گفت: یارانه از ماه گذشته از وزارت نیرو اخذ نشده است، به طوری که 183 میلیارد تومان یارانه مرداد ماه از وزارت نیرو اخذ نشد و 183 میلیارد تومان یارانه تیر ماه نیز به وزارت نیرو که برداشته شده بود، برگشت داده شد.

به گفته وی، سه ماه اولی که دولت بابت یارانه از وزارت نیرو برداشت کرده بود، قرار است به وزارت نیرو بازگردانده شود.