فاصله شدید قیمت مسکن با جیب مردم/ ارزان‌سازی نرخ سود تسهیلات مسکن چاره بازار نیست

گروه اقتصادی- گزارش‌ها از بازار مسکن، از تداوم رکود در این بازار حکایت دارد. این در شرایطی است که به باور تحلیلگران اقتصادی، عامل اصلی در تداوم رکود و نبود تقاضا در بازار مسکن، کاهش قدرت خرید مردم است.

به گزارش افکارنیوز، با این حال، طرح کاهش نرخ سود وام خرید مسکن دو هفته قبل در جلسه مسوولان بخش مسکن با معاون اول رئیس‌جمهوری از سوی مدیرعامل بانک مسکن مطرح شد.

صندوق «یکم» خرداد سال ۹۴ راه‌اندازی شد و آن زمان، مشروط به یک‌سال سپرده‌گذاری زوج‌های فاقد مسکن -خانه‌اولی- تسهیلات ۸۰ میلیونی با نرخ سود ۱۴ درصد به سپرده‌گذاران تعلق می‌گرفت، اما در حال حاضر سقف وام یکم دو برابر شده و به ۱۶۰‌میلیون تومان رسیده و نرخ سود تسهیلات نیز در دو مرحله کاهش، یک بار به ۱۳ درصد رسید و در حال حاضر ۱۱درصد است. قرار است به‌زودی نرخ سود این تسهیلات دو واحد درصد دیگر کاهش پیدا کند و تک‌رقمی شود.

اگرچه نرخ سود تک‌رقمی برای وام خرید مسکن آن هم در شرایطی که سایر تسهیلات بانکی با سود حداقل ۱۸ درصد پرداخت می‌شود، یک اقدام مثبت برای خانه‌اولی‌ها به‌شمار می‌رود، اما مبلغ اقساط ماهانه این وام چندان کاهش پیدا نخواهد کرد؛ به طوری که اقساط بازپرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی، با نرخ سود ۱۱ درصد به‌صورت پرداخت ساده قسط، یک میلیون تومان است که با کاهش نرخ سود به ۹ درصد، مبلغ قسط به حدود ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد. بنابراین زوجین در صورتی که نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند، ماهانه باید یک میلیون و 800 هزار تومان پرداخت کنند.

تازه‌ترین برآوردهای انجام شده از میزان پوشش‌دهی وام خرید مسکن برمبنای آخرین میانگین قیمت کشوری آپارتمان‌های مسکونی نشان می‌دهد در حال حاضر تسهیلات خرید ملک در کل کشور به‌طور متوسط هزینه خرید 27 مترمربع آپارتمان را برای خریداران پوشش می‌دهد که البته بدون احتساب قیمت تهران در متوسط قیمت کل، قدرت خرید تسهیلات به بالای 36 مترمربع می‌رسد.

هم اکنون وام بدون سپرده خرید مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر و همچنین سایر شهرها به ترتیب 110، 90 و 70 میلیون تومان است که با محاسبه میانگین 3 میلیون و300 هزار تومانی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کشور، 54 درصد قدرت خرید خانه اولی‌ها برای خرید آپارتمان‌های 50 مترمربعی –مساحت مورد تقاضای این خانوارها - از طریق این تسهیلات بدون سپرده تامین می‌شود.

بر این اساس، به نظر می‌رسد همچنان قیمت مسکن با جیب مردم فاصله بسیار دارد و در عین حال، کمتر متقاضی‌ای حاضر است پول خود را یک‌سال در بازار بخواباند و بعد وام بگیرد.


مریم فکری