در تهران، برنج بی‌کیفیت گران‌تر است!

 

سایت خوان روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ خبر:1395/06/02 ساعت انتشار:09:08:10 بازدید:88بار کد خبر: DEN-1092231

 

به گزارش مهر، جمیل علیزاده شایق درباره آخرین وضعیت برداشت برنج در کشور اظهارداشت: شرایط برداشت این محصول بسیار مطلوب و تولید از لحاظ کمی، کیفی و همچنین عملکرد بهبود یافته است.

 

وی قیمت این کالا را در استان‌های شمالی نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: روز گذشته قیمت برنج در استان‌های گیلان و مازندران بین ۹ تا ۹ هزار و ۳۰۰ تومان بوده ضمن اینکه این نرخ مربوط به برنج کیفی، معطر، بدون ناخالصی و با ۲ تا ۳ درصد خرده است.

 

دبیرانجمن برنج کشور با بیان اینکه برنجی که در بازار تهران به مصرف کنندگان عرضه می‌شود  بین ۸ تا ۹ درصد خرده دارد ضمن اینکه نمی‌توان مطمئن بود ناخالصی نداشته باشد، اضافه کرد: همین برنج را مصرف کنندگان کیلویی ۱۱ تا ۱۲ هزارتومان خریداری می‌کنند.

 

شایق با اشاره به اینکه برخی می‌گویند کرایه حمل و نقل دلیل تفاوت قیمت برنج در شمال و تهران است، افزود: یک وانت برای حمل ۲.۵ تن برنج به تهران حداکثر ۲۰۰ هزارتومان کرایه دریافت می‌کند که تاثیر آن بر قیمت هرکیلوگرم از این کالا ۱۰۰ تومان هم نمی‌شود ضمن اینکه برنج عرضه شده در تهران خرده بیشتری دارد و ممکن است ناخالصی هم داشته باشد.

 

دبیرانجمن برنج ضمن انتقاد شدید از تفاوت قیمت چشمگیر برنج در مراکز تولید و عرضه گفت: همه این مسائل نشان می دهد که نظارت و کنترلی در این زمینه وجود ندارد.

 

شایق در پاسخ به این پرسش که فصل برداشت برنج در کشور چه زمانی به پایان می‌رسد،  با بیان اینکه برداشت ارقام پرمحصول برنج دیر آغاز می‌شود، افزود: بنابراین برداشت این محصول حدودا اواسط یا اواخر مهرماه به پایان می‌رسد.

 

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط خوبی که در برداشت داریم، میزان تولید برنج در سال‌جاری حداقل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن خواهد بود.

 

دبیرانجمن برنج همچنین در واکنش به کاهش ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی توسط دولت، اظهارداشت: متاسفانه واردات برنج همواره بیش از نیاز است و به همین دلیل نباید نگران این مساله باشیم که با کمبود مواجه خواهیم شد.

 

شایق اضافه کرد: علاوه بر این واردات برنج به صورت قاچاق نیز انجام می‌شود که البته هیچ کس نمی‌تواند آن را کنترل کند و بگوید میزان واردات غیرمجاز چقدر بوده است.