سود صفر درصد هم متقاضیان وام مسکن را راضی نمی کند

گروه اقتصادی- یکی از اقداماتی که دولت برای برون‌رفت مسکن از رکود اجرایی کرده، راه‌اندازی صندوق یکم و پرداخت تسهیلات مسکن در سه نرخ 40، 60 و 80 میلیون تومانی به خانه‌اولی‌ها است.

 

به گزارش افکارنیوز، در این طرح که با تصویب شورای پول و اعتبار به مرحله اجرا درآمد، از سال گذشته افتتاح حساب در بانک مسکن توسط متقاضیان آغاز شد. اما با گذشت یک سال از آغاز این طرح اما استقبال چندانی از دریافت این وام صورت نگرفت. بر این اساس، یکی از یکی از انتقاداتی که به آن وارد می‌کردند، بالا بودن نرخ سود و رقم اقساط آن بود.

 

نرخ سود این تسهیلات در ابتدا 14 درصد بود، اما با کاهش تورم و متعاقب ان کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات ابتدا به ۱۳ و سپس به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرد، اما این کاهش ۳ درصدی نتوانست باز هم تقاضا را تحریک کند. حالا نیز نرخ سود تسهیلات مسکن خانه‌اولی‌ها 9.5 درصد و تک‌رقمی شده است.

نرخ سود تسهیلات مسکن در حالی تک‌رقمی شده که بررسی‌های «افکارنیوز» از نظر متقاضیان مسکن و خانه اولی‌ها حاکی از آن است که اقدام برای دریافت این تسهیلات، گزیده شدن برای چندمین بار از یک سوراخ است.

«رضا صالحی»، یکی از متقاضیان مسکن در این خصوص می‌گوید: «زمانی که مبلغ وام باید یک‌سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری شود، حتی اگر نرخ سود آن هم صفر شود، به هیچ دردی نمی‌خورد.»

به اعتقاد وی، «هیچ آدم عاقلی در هیچ کجای دنیا نمی‌آید یک‌سال پول بی‌زبون  خود را در بانک بخواباند به امید گرفتن یک وام پربهره و کم فایده. این کار فقط به تپل شدن جیب دولت منجر می شود.»

«اشکال محمدی» هم عنوان می‌کند: «بروید خانه بخرید پیش از این‌که دلالان وارد بشوند و آن زمان مجبور شوید با دو، سه برابر قیمت خانه بخرید. آدم عاقل صد بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود.»

وی در عین حال متذکر می‌شود: «وقتی سود را 9.5 درصد بگذارند، یعنی فاتحه این تسهیلات را باید خواند؛ چراکه این وام‌ها به کارمندان بانک و اقوام‌شان می‌رسد؛ مثل تسهیلات طرح‌های زودبازده یا ازدواج و... .»

«شایان صدقی» هم می‌گوید: «تکلیف کسانی که سال‌های قبل وام گرفتند، چه می‌شوند؟ چون دارند با مبالغ بالا بازپرداخت وام را انجام می‌دهند.»

«مهرداد کاظمی» هم عنوان می‌کند: «دولت می‌رود وام را می‌گیرد پنج میلیارد دلار با سود یک درصد، بعد ایران به مردم خود وام ۴۰ تومانی با سود 9.5 درصد می‌دهد.»

وی می‌افزاید: «احمدی‌نژاد هم وام نیم درصدی گرفت، اما با با بهره 30 درصدی به مردم می‌داد.»

این متقاضی مسکن تصریح می‌کند: «این همه پول و قسط و بانک و بدبختی بکشم که چه شود؟! جوانی‌ام را صرف این کنم ک جیب دلال و بانک رو پر کنم؟ خدایی، به شخصه ایمان راسخ دارم که کلا کار اشتباهی است، حتی اگر نرخ سود صفر درصد هم شود. در حال حاضر با همین خرج و مخارج در تهران می‌شود راحت در یک شهر متوسط اروپایی زندگی کرد.»

«مجید کرمی» هم می‌گوید: «در حال حاضر اقساط وام مسکن کاهش پیدا کرده، ولی تا یک‌سال دیگر خانه‌ای که با 100 میلیون توامن می‌توانی بخری، با 200 میلیون توامن باید بخری. بعد آدم می‌ماند با یک وامی که هیچ‌کاری باهاش نمی‌توانی بکنی.»

مریم فکری