تک‌رقمی کردن نرخ تورم افتخار ندارد/ اصرار دولت بر کاهش تورم، آب در هاون کوبیدن است

گروه اقتصادی- حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: متاسفانه برخی از مسوولان وابسته به جریان‌های سیاسی هستند و اگر هم علاقه‌مند هستند کار کنند، به خاطر منافعی که گروه‌های سیاسی خاص دارند، آنها را به کارهای ساده و حاشیه‌ای مشغول می‌کنند.

وی افزود: در این سه سال با وجود این‌که در بخش‌هایی دولت را موفق می‌دانم، اما در حوزه اشتغال کار خاصی را صورت ندادیم. چون می‌دانید که تورم و کنترل آن، نقطه مقابل رونق و اشتغال است.

این کارشناس بازار کار عنوان کرد: ما تورم را در حد معقول باید پایین می‌آوردیم. تورم این اقتصاد باید دو رقمی باشد. یعنی چه که باید تورم را تک‌رقمی کنیم؟! این سیاست‌های ضد تورمی بانک مرکزی در اقتصاد پاسخ‌گو نیست و ما را دچار رکود بیشتر کرده است.

حاج‌اسماعیلی تصریح کرد: دولت فکر می‌کند اگر بگوید من نرخ تورم را 6 درصد کردم، کسی به او نمره مثبت می‌دهد. این در دنیا قابل قبول نیست. کشوری که اقتصادش در حال توسعه است، باید تورم دو رقمی داشته باشد و اصرار و پافشاری دولت همچنان بر پایین آوردن نرخ تورم، به نظر من آب در هاونگ کوبیدن است.

وی متذکر شد: اصلا وقتی پول به بازار می‌آید، رونق ایجاد می‌شود و خود به خود تورم را به همراه دارد. اما دولت پای خود را روی گلوی تورم گذاشته و برنمی‌دارد. هیچ برنامه‌ای هم ندارد. من این را به نفع کشور نمی‌دانم.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: البته آوردن تورم از حدود 40 درصد به این رقم فعلی دست مریزاد دارد و ثبات در حوزه قیمت‌ها و بازار کار مثبتی بود. اما این‌ها بستر لازم برای رونق نیست. دولت باید برنامه ارائه دهد که چطور می‌خواهد ما را از این شرایط نجات دهد.


مریم فکری