دلیل تغییر سیاست‌های نفتی عربستان

 تغییر شرایط برای عربستان، بزرگترین اقتصاد منطقه خلیج‌فارس، این کشور را وادار کرد تا جنگ برای حفظ سهمش از بازار را کنار بگذارد؛ اما دلیل تسلیم شدن عربستان سعودی چه بود؟ مسلماً کارساز نبودن سیاست‌های عربستان برای رسیدن به اهدافش.

 

تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا اثبات کردند که با تغییرات بهای نفت کنار می‌آیند و خود را با آن سازگار می‌کنند. همچنین فشارهای اقتصادی در عربستان، کسری بودجه، کاهش اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی، «خالد الفالح،» وزیر نفت عربستان، را تحریک کرد تا در دستیابی به توافق نفتی الجزیره همکاری کند.

 

یکی دیگر از مواردی که باعث شد عربستان دست از مبارزه بکشد، تغییر نقش این کشور به عنوان مهره اصلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت بود. تحت فشار قرار گرفتن مردم عربستان در نتیجه کاهش دستمزدها و تغییر شرایط اقتصادی از کسی پوشیده نیست. دولت عربستان میلیون‌ها دلار برای گزارش‌هایی که چگونگی ادامه حیات این کشور بدون وجود دلارهای نفتی را تحلیل می‌کنند، هزینه کرده است. یکی از این گزارش‌ها راه حل کنار آمدن با این شرایط را سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد دلاری برای ایجاد تحول اقتصادی بیان کرده‌است.

 

از آنحاییکه عربستان میلیاردها دلار برای سلاح‌های غربی هزینه می‌کند و جنگی را در یمن به راه انداخته، نقشش در منطقه در حال تغییر است.

 

نامزدهای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا هفته پیش در مناظره خود چهار بار به عربستان اشاره کردند. البته اشاره به عربستان مثبت نبود. واضح است با کاهش وابستگی نفتی آمریکا به عربستان سعودی، روایت سیاسی واشینگتن تغییر خواهد کرد. تلاش کنگره برای تصویب لایحه‌ای که خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر را قادر به دادخواهی از عربستان می‌کند، نمونه‌ای از این تغییر است.

 

تلاش عربستان برای آوردن رقیب اصلی این کشور در خاورمیانه -ایران- به مذاکرات الجزیره نشان می‌دهد دستیابی به این توافق برای ریاض در اولویت قرار داشته است.