ایران و عربستان برهم زننده سیاست‌های نفتی اوپک

پایگاه اینترنتی رویترز در گزارشی نوشت: یک منبع آگاه در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت سیاست‌های مالی بلند‌مدت اوپک به دلیل اختلاف نظر عمیق میان ایران و عربستان قابل اجرا نیست و تنش میان این دو کشور موجب شکست هر طرح جدیدی می‌شود.

 

رویترز در ادامه این گزارش نوشت: اعضای اوپک دوشنبه این هفته در وین تشکیل جلسه دادند تا درباره پیش‌نویس طرح حمایتی بلند‌مدت از بهای جهانی نفت با یکدیگر گفتگو کنند. در حالیکه اعضای اوپک در این نشست به تفاهم‌های خوبی دست یافته بودند، عربستان با پیشنهاد ایران مبنی بر "مدیریت موثر تولیدات" مخالفت کرد و بار دیگر تلاش‌ها برای رسیدن به یک طرح جامع که مورد حمایت همه طرف‌ها باشد، به دلیل دشمنی ایران و عربستان با شکست مواجه شد.

 

منابع ناشناس نزدیک به سازمان اوپک در این باره گفتند: ایران و عربستان با طرح‌های اوپک مخالفت می‌کنند.
در نخستین پیش‌نویس طرح بلندمدت حمایتی اوپک از نفت، ایران پیشنهاد کرد، 10 مورد از مهمترین چالش‌های بازار نفت برای اوپک که در اتباط به حفظ ثبات در بازارهای نفتی بود، با بهینه‌سازی مدیریت منابع مرتفع شود. پیشنهاد ایران برپایه مدیریت موثر تولیدات در پرتو شرایط یک بازار پویا استوار است. ایران از اوپک می‌خواهد طبق وظیفه بنیادی این سازمان، نقش اصلی خود را در تعیین و تثبیت بهای نفت در بازارهای جهانی ایفا کند.

 

عربستان از طرحی حمایت می‌کند که به موجب آن زمانیکه صادرکنندگان نفتی خارج از اوپک بر حجم تولیدات نفتی خود اضافه می‌کنند، این اوپک است که با عقب‌نشینی خود برای متعادل‌سازی بازار تلاش می‌کند. این طرح در نوامبر 2014 (آبان 93) مطرح و با مخالفت اعضای اوپک درمورد کاهش سطح تولیدات مواجه شد.

 

صنعت نفت جهان و توسعه اقتصادی درنتیجه سقوط بهای نفت دستخوش اختلال شد. نفت 100 دلاری از ژوئن 2014 (خرداد 93) روند نزولی یافت و حالا در انتظار تصمیم اوپک برای سامان دادن به این وضعیت است. بهای نفت در ژانویه 2016 (دی 94) به پایین‌ترین سطح در 12 سال اخیر رسید و با 45 دلار در هر بشکه معامله شد. 

 

قرار است اعضای اوپک سال جاری بار دیگر تشکیل جلسه دهند تا درباره استراتژی بلند مدت این سازمان به گفتگو بپردازند. این نشت 2 ژوئن (12 خرداد) در وین برگزار می‌شود و مشخص نیست آیا باز هم اختلاف نظرات ایران و عربستان مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات خواهد شد یا سرانجام اوپک سیاستی واحد برای حمایت از بهای نفت در پیش می‌گیرد.