جدال بر سر اعلام آمار در دولت راستگویان

گروه اقتصادی- رییس مرکز آمار ایران در روزهای گذشته با انتقاد شدید نسبت به تولید و انتشار آمار توسط بانک مرکزی، عنوان کرد که بانک مرکزی نباید ارقام رشد اقتصادی، تورم و بیکاری و حتی درآمد– هزینه را به عنوان آمار تخصص خود منتشر کند و باید بر روی انتشار آمار تخصصی حوزه خود همچون میزان نقدینگی، منابع و مصارف بانک‌ها و مواردی از این دست تمرکز کند.

به گزارش «افکارنیوز»، اما در مقابل، رییس‌کل بانک مرکزی تاکید دارد که این بانک به تولید آمار قابل اتکا ادامه خواهد داد. به گفته ولی‌اله سیف، مرکز آمار ایران از سال‌های گذشته میزان رشد اقتصادی، تورم و آمار حوزه اقتصادی را استخراج و تولید می‌کند و البته از نظر قانونی نیز، مرکز آمار ایران جایگاه قانونی لازم برای این کار را دارد.

وی متذکر می‌شود: «در عین حال، بانک مرکزی نیز برای محققان و افرادی که روندهای اقتصادی کشور را مطالعه می‌کنند، آمار قابل اتکایی عرضه می‌کند و البته برای کار خود در حوزه سیاستگذاری پولی و اقتصاد کلان نیز، نیاز به ابزارهایی دارد که در این زمینه مورد نیاز است و یکی از آنها، تولید آمار است.»

در میان این تصمیم‌ها، نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که نرخ‌های تورمی که مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اعلام می‌کند؛ کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در این خصوص چندی پیش عنوان کرد: این تفاوت در نرخ تورم و رشد اقتصادی قابل تامل‌تر است؛ هر چند که با شرایط موجود و نوع استاندارد‌های به‌کار رفته، می‌تواند کمی قابل توجیه باشد، اما نباید اختلاف بین نتایج به حد موجود برسد.

البته ریشه اختلافات آماری این دو دستگاه چندین ساله است و در دوره‌های مختلف که این دستگاه ها، روسا و متولیان مختلفی را به خود دیده اند، این اختلافات وجود داشته است. این امر شبهاتی را به صحیح بودن آمارها وارد می‌کند و باعث دوگانگی در آمارهای اقتصادی که توسط تحلیلگران اقتصادی مورد محاسبه قرار می گیرد، می‌شود.

با این وجود، مرکز آمار و بانک مرکزی هر دو خود را در تولید و انتشار آمار محق می‌دانند و به رویه‌های گذشته ادامه می‌دهند.

مریم فکری