داوود کشاورزیان امروز در نشست خبری درباره جابجایی زائران اربعین اظهار داشت: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رئیس کمیته حمل و نقل و مصرف سوخت در ستاد اربعین است که ارگان‌هایی نظیر سپاه پاسداران، شهرداری، شرکت نفت و نیروی انتظامی نمایندگانی در این کمیته دارند.

وی اظهار داشت: امسال برای ایام اربعین هیچ مشکلی در حوزه تامین سوخت نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین در نظر گرفته شده است اظهار داشت: یکی از وظایف ذاتی ما نگهداری و بهسازی راه‌ها است که در این راستا نگهداری و بهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای مهران و شلمچه را در دستور کار قرار دادیم تا برای این ایام آماده شوند.

کشاورزیان افزود: به زودی سالن مسافری پایانه مرزی شلمچه با حضور وزیر راه و شهرسازی تا قبل از ایام اربعین به بهره‌برداری می‌رسد و ضمن آنکه گیت‌های مورد نیاز در پایانه‌های مرزی برای عبور زائران افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مرز مهران روزانه حداکثر 15 هزار نفر مسافر می‌توانند تردد کنند اما در ایام اربعین این رقم به روزانه 250 هزار نفر می‌رسد و با این حجم افزایش تقاضا نمی‌توان هیچ شرایط خدمات‌رسانی مطلوبی را فراهم کرد.

وی افزود: با آنکه 96 گیت عبور در مرز مهران تامین شده است اما زائران انتظار خدمات مطلوب نداشته باشند و خدمات آنجا حداقلی است و قطعا مناسب نخواهد بود زیرا هر چه از زائران درخواست می‌کنیم که از مرزهای دیگر برای اربعین تردد کنند گرایش به مرز مهران به دلیل نزدیکی مسیر زیاد است.

کشاورزیان گفت: سال گذشته 62 درصد زائران از پایانه مهران و 38 درصد از پایانه شلمچه و چزابه در بخش جاده‌ای استفاده کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت‌های بلیت اتوبوس برای ایام اربعین گفت: طی توافق با انجمن تعاونی شرکت‌های مسافری قیمت‌های بلیت اتوبوس برای این ایام حداکثر 2 برابر خواهد شد و این به دلیل ترددهای یک سر خالی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش قیمت بیش از نرخ‌های تعیین شده گفت: ممکن است واسطه‌هایی در این میان پیدا شوند و قصد سوء استفاده داشته باشند اما ما تلاش کرده‌ایم زائران بین هر سه مرز توزیع شوند و برخی از مرز شلمچه، برخی چزابه، برخی مهران اعزام شده و برگردند اما پیش‌بینی می‌کنیم زائران این تقسیم‌بندی را رعایت نکنند.

کشاوزیان بیان کرد: امسال 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در نظر گرفته‌ایم که 3 هزار دستگاه آن در مسیر مهران و 2 هزار دستگاه اتوبوس به دو پایانه دیگر می‌رود.

*اصلاح آیین‌نامه تاسیس شرکت اتوبوسرانی/ کاهش تعداد تعاونی‌ها به حداکثر 40 شرکت

کشاورزیان بیان کرد: اصلاح آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های اتوبوسرانی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 2500 شرکت تعاونی اتوبوسرانی داریم که در کشور فعالیت می‌کنند و نباید اینگونه باشد،بنابراین هدف‌گذاری کرده‌ایم که تعداد شرکت‌های تعاونی مسافری را در راستای برندسازی کاهش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متاسفانه هر فردی با دو سند اتوبوس، مجوز شرکت گرفته‌ در حالی که در راستای برندسازی و ارتقای کیفیت خدمات باید تعداد شرکت‌ها کاهش یابد.

وی افزود: در این راستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هر شرکتی برای خود مجوزی اخذ کند و در قالب همکاری با شرکت اصلی و برندها نمایندگان آنها را کسب و با آنها فعالیت کند.

وی گفت: این شرکت می‌تواند اتوبوس نداشته باشد اما باید یک غرفه در شهری که خط راه‌اندازی می‌کند داشته باشد.

کشاورزیان افزود: بدین ترتیب تغییری کوچک در آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های تعاونی ایجاد کردیم و هدفمان این است 2500 شرکت موجود به 40 شرکت تعاونی دارای برند کاهش یابد و بقیه به عنوان زیرمجموعه و طرف قرارداد این شرکت‌های اصلی فعالیت کنند،بنابراین اتوبوس‌های هر شرکت شکل و رنگ واحد می‌یابد، پرسنل لباس متحدالشکل خواهند داشت ضمن آنکه خدمات هر شرکت مثلا کترینگ و وایفای ایجاد می‌شود.

*برای نگهداری راه‌ها بودجه پایدار نداریم/ پیشنهاد اخذ عوارض از سوخت بابت نگهداری راه‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اعتبار نگهداری راه‌ها بسیار محدود است،بهترین منابع برای تامین نگهداری راه‌ها وضع عوارض بر سوخت است. اگر به سوخت عوارض وضع کنیم و بودجه کافی نگهداری راه تامین شود مزایای مادی بعدی خواهد داشت و مردم آثار وجودی آن را لمس می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در قانون تنظیم مقررات دولت تنظیم ماده 70 بندی پیش‌بینی شد مبنی براینکه 20 درصد عوارض گازوئیل به راه آهن و راهداری اختصاص یابد. این مورد سال گذشته و امسال اجرایی نشده است اما معتقدیم بالاخره روزی قانون اجرا می‌‌شود تا اعتبار کافی به نگهداری راه‌ها اختصاص یابد.

کشاورزیان گفت: برای نگهداری 215 هزار کیلومتر از انواع راه‌ها 6 الی 7 هزار میلیارد تومان در سال اعتبار می‌خواهیم اما سالانه حداکثر 3500 میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی داریم.

وی بیا کرد: سال گذشته میزان تخصیص پروژه‌های عمرانی در این حوزه 20 درصد نقدی، 230 درصد اسناد خزانه اسلامی و 15 درصد در قالب قیر بود که امسال نیز شبیه سال قبل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در استان‌ها این اعتبارات عمدتا جاری است و صرف پرداخت حقوق می‌شود؛ در استان‌ها 6 الی 7 هزار نفر از پرسنل ما از محل طرح‌های عمرانی و تملک دارایی حقوق می‌گیرند.

وی بیان کرد: پیمانکاران توان کار کردن نسیه را ندارند و دولت باید منابع پایداری برای نگهداری راه‌ها اختصاص یابد.

کشاورزیان افزود: معتقدیم اگر صد تومان عوارض به نرخ گازوئیل اضافه شد سالانه 5 هزار تومان اعتبار برای نگهداری راه‌ها خواهیم داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 60 درصد رقم جرایم برون شهری نیز باید به نگهداری راه‌ها اختصاص یابد که به دلیل کمبود منابع دولت این رقم تاکنون اختصاص نیافته است.

*نصب دوربین‌های ثبت تخلف متحدالشکل در همه محورهای مواصلاتی

وی بیان کرد: در گذشته به دلیل اختلافات سازمان راهداری و پلیس راه فقط در طول‌ سال‌ها 400 دستگاه دوربین در جاده‌ها نصب شد اما تلاش کردیم طی قراردادی هزار دستگاه دوربین هوشمند ثبت تخلف در 34 هزار و 500 کیلومتر از محورهای مواصلاتی نصب کنیم،ضمن آنکه شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه موضوعات اپراتوری و نگهداری آن را برعهده می‌گیرند و از این پس در جاده‌ها شاهد وجود دوربین‌های مختلف نخواهیم بود.