حمایت‌ بازار کار آمریکا از طلا

 اونس طلا هفته گذشته بیش از هر چیزی از شوک بهبود جایگاه ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی ایالات متحده بهره برد، اما روز گذشته بیش از هر چیزی به گزارش اشتغالزایی توجه داشت چراکه این گزارش تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری بانک مرکزی آمریکا در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره دارد. اونس طلا که روز چهارشنبه تا قیمت 1296 دلار بالا آمده بود، روز پنج‌شنبه با عبور از مرز کانالی روی قیمت 1302 دلار ایستاد. روز جمعه با قیمت 1299 دلار آغاز شد و اونس با توجه به انتظار برای گزارش دولت آمریکا عمده ساعات نیمه نخست روز را به نوسان پیرامون مرز 1300 دلار گذراند. ساعت 4 بعدازظهر بهای 1302 دلار برای اونس رقم خورد و در این ساعت بود که گزارش اشتغالزایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان منتشر شد. بر اساس این گزارش، اقتصاد آمریکا در ماه اکتبر، 161 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 170 هزار بود. به این ترتیب، داده‌های بد این گزارش به رشد طلا منجر شد. البته فروش در قیمت‌های بالاتر باعث ایجاد نوسان‌های بیشتر هم شد. با این حال یک نکته نوسان را محدود کرد که آن هم اختلاف کم رقم اعلامی با رقم پیش‌بینی بود. بهایی که تا ساعت 7:30 شب جمعه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1303 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی هفته اول ماه یازدهم میلادی رقم خورده باشد.

در محدوده 1290

اونس طلا روز چهارشنبه با 8 دلار رشد مواجه شد، رشدی که عمدتا ناشی از شوک ترامپ، افت شاخص دلار و تحلیل‌های فنی بود. اونس در سومین روز کاری هفته تا قیمت 1307 دلار هم بالا رفت، اما در نهایت از اوج روزانه پایین آمد. افزایش بخت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این هفته نه تنها خرید طلا به عنوان سرمایه امن را افزایش داده، بلکه شاخص دلار را هم تحت فشار قرار داده است. معامله‌گران بازارهای مختلف از رئیس‌‌جمهور شدن نامزدی که برنامه‌های اقتصادی و سیاسی‌اش مشخص نیست، در هراسند. علاوه‌بر این، چهارشنبه تحلیل‌های فنی نیز با طلا یار بود چراکه روند رشد این کالای گرانبها ادامه داشت. با وجود این، سودگیری در قیمت‌های بالا باعث افت ارزش اونس شد. چهارشنبه نشست نوامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا نیز پایان یافت و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در جریان آن، سیاست پولی متنفذترین بانک مرکزی دنیا تغییری نکرد. اکنون همه در انتظار نشست دسامبر این کمیته هستند، نشستی که در آن داده‌های اشتغالزایی ماه اکتبر به شدت مورد توجه خواهد بود. چهارشنبه گزارش ADP از اشتغالزایی آمریکا رقم 147 هزار موردی را نشان می‌داد درحالی‌که رقم مورد انتظار 170 هزار بود. با این همه بازبینی مثبت اشتغالزایی سپتامبر و همین‌طور اهمیت بیشتر گزارش روز جمعه باعث شد بازار تکان چندانی را تجربه نکند.

چهارشنبه شاخص‌های سهام علاوه‌بر هراس از ترامپ از افت قیمت‌های نفت نیز تاثیر گرفتند تا به کف‌های چندماهه بروند. افت بورس‌ها هم به طلا کمک کرد. بهای نفت خام در این روز به کف 5 هفته‌ای رفت. افت بهای نفت خام به ضرر طلاست اما عوامل افزایشی روز چهارشنبه بیش از آن بودند که اجازه افت طلا را بدهند.

عبور از مرز

اونس که در مقطعی از روز چهارشنبه حضور در کانال 1300 دلار را تجربه کرده بود، روز پنج‌شنبه قیمت نهایی خود را در این کانال دید. رشد روز چهارم عمدتا ناشی از ادامه اثرگذاری عوامل تکراری بود، گرچه طلا در این روز هم با سودگیری معامله‌گران از اوج روزانه 1304 دلاری پایین آمد. یک عامل مهم فشار بر طلا در روز پنج‌شنبه این بود که دادگاهی در بریتانیا رای داد دولت این کشور باید برای آغاز فرآیند خروج از اتحادیه اروپا، با پارلمان مشورت کند. این حکم می‌تواند «برگزیت» را به تاخیر بیندازد و نگرانی‌های کوتاه‌مدت را کم کند. با این همه، روز پنج‌شنبه اقتصاد آمریکا داده‌های ضعیفی منتشر کرد که احتمال تعویق انقباض پولی در آمریکا را مطرح ساخت. یک داده مهم انتشار عدد 8/ 54 واحد برای شاخص مدیران خرید بخش غیرکارخانه‌ای از سوی ISM‌ بود. رقم مورد انتظار برای ماه اکتبر 56 واحد بود. افت بهای نفت خام روز پنج‌شنبه هم ادامه داشت. بهای نفت خام از اواسط اکتبر حدود 8 دلار کاهش یافته است.

روز آخر

اونس طلا آخرین روز هفته گذشته را در یک قدمی مرز کانالی آغاز کرد و بعد به انتظار گزارش اشتغالزایی نشست. همزمان با این انتظار، افت بازارهای سهام به طلا کمک می‌کرد. بازارهای سهام جهان روز جمعه با ادامه نگرانی‌ها درباره به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به کمترین سطح از ماه جولای رسیدند. نفت خام نیز صبح جمعه تحت فشار ماند. با وجود ادامه نگرانی‌ها درباره پیروزی نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا، شاخص دلار صبح جمعه رشد داشت چراکه انتظار می‌رفت داده‌های گزارش اشتغالزایی خوب باشد. چنان‌که اشاره شد اونس که تا ساعت 4 بعدازظهر به قیمت 1302 دلار رسیده بود، پس از انتشار گزارش رو به رشد و بعد نوسان گذاشت و در نهایت ساعت 7:30 شب به بهای 1303 دلار رسید. با انتشار داده‌های بد از بازار کار آمریکا، احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در نشست ماه دسامبر کاهش می‌یابد. با وجود این، به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، فدرال رزرو آمریکا در بیانیه نشست اخیر خود نشان داد که در صورت بهبود اوضاع اقتصادی و افزایش نرخ تورم، زمینه لازم برای افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فراهم خواهد شد. بر اساس این گزارش فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد: «روند رشد و رونق اقتصادی همچنان حفظ شده و افزایش فرصت‌های شغلی نیز طی ماه‌های اخیر ادامه یافته است. سیاست‌گذاران پولی آمریکا بر این باورند که نرخ تورم آمریکا در مسیر دستیابی به هدف 2 درصدی قرار دارد.» فدرال رزرو آمریکا در این بیانیه افزود: «کمیته بازار آزاد بر این باور است که شرایط لازم برای افزایش نرخ بهره تقویت شده ولی همچنان ترجیح می‌دهد تا منتظر شواهد بیشتری از بهبود وضعیت اقتصادی باشد.» بانک مرکزی آمریکا در این بیانیه ابراز اطمینان کرده که نرخ تورم این کشور طی ماه‌های آینده به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در نشست سپتامبر نیز تاکید کرده بود که با توجه به بهبود شرایط اشتغال و نرخ تورم، احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال وجود دارد. از آن زمان تاکنون بازار اشتغال آمریکا شرایط مناسبی داشته و نرخ تورم نیز با افزایش نسبی روبه‌رو شده است. رشد اقتصادی آمریکا نیز در سه ماه سوم امسال به بیش از 9/ 2درصد رسیده است.