فاجعه در انتظار ناوگان هوایی

 از تاسیس سازمان هواپیمایی کشوری وپیشرفت های متعدد آن در صنعت هواپیمایی بخصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی 90 سال می گذرد، اما هنوز این صنعت با مشکلات عدیده ای روبرو است.

فاصله چشمگیر صنعت هواپیمایی با استاندارد های روز دنیا به سبب اعمال تحریم های غرب طی دهه گذشته بزرگترین دغدغه و مشکل آن محسوب می شود بطوریکه در اثر این امر پرنده های آهنی کشورمان  با عمر بالای 20 سال بر فراز آسمان پرواز کرده و می کنند!

ماجرای نوسازی ناوگان هوایی کشور پس از  به اجماع رسیدن اعضای 1+5 و امضای برجام، شکل جدیدی به خود گرفت بطوریکه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بارها عنوان کرد که توافقات نهایی با شرکت های بوئینگ و ایرباس صورت گرفته و مقرر شده بود که پائیز امسال اولین هواپیماها وارد کشور شود اما تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است؛ البته نا گفته نماند که یک فروند از هواپیماهایی که قرار است در آینده ای نامعلوم وارد کشور شود چند ساعتی به صورت نمایشی وارد کشور شد.

 

 

 

فاجعه در انتظار ناوگان هوایی

سید هادی بهادری نائب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت هواپیمایی کشور اظهار داشت: پس از به اجماع رسیدن مذاکرات 1+5 و امضای برجام ، یکی از اقدامات مهمی که در راستای نوسازی ناوگان هوایی کشور انجام شد قرارداد خرید هواپیما بود.

 

وی ادامه داد: علی رغم قول‌های مکرر وزیر راه و شهرسازی تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و حتی یک فروند هواپیما وارد کشور نشده است.

نائب رئیس دوم کمیسیون عمران با اشاره به اینکه تا کنون هیچ هواپیمایی وارد کشور نشده و وضعیت ناوگان هوایی کشور هنوز در حال و هوای دوران تحریم به سر می‌برد، گفت: حادثه ریلی اخیر نیز به سبب فرسودگی ناوگان و تجهیزات ریلی کشور به وقوع پیوست و با ادامه این روند تا چند سال آینده شاهد بلااستفاده شدن ناوگان هوایی یا حتی فاجعه هایی عظیم تر از حادثه ریلی خواهیم بود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس شورای اسلامی همچنان پیگیر مسئله خرید هواپیما است، گفت: نمایندگان و به صورت تخصصی تر اعضای کمیسیون عمران قطعا پیگیر حادثه ریلی اخیر همچنین مسئله خرید هواپیما از شخص وزیر هستند.

 

بهادری درپایان یادآور شد: تا کنون جلسات متعددی در دو زمینه مذکور با مسئولین وزارت راه وشهرسازی برگزار شده و از طرف وزیر قول های مساعدی برای ورود هواپیماهای جدید به داخل کشور داده شده اما باید منتظر باشیم تا ببینیم چه زمانی این وعده ها تحقق پیدا می کنند.

 

 

لزوم توجه بیشتر به توسعه صنعت هوانوردی

هوشنگ شهبازی، خلبان با بیان اینکه صنعت هوانوردی در زمره ایمن ترین بخش های حمل و نقلی کشور قرار می گیرد، افزود: در حال حاضر تمامی کشورهای دنیا به سمت بهبود وضعیت صنعت مذکور گام برداشته و سعی می کنند چالش ها و خلاهای مدیریتی این بخش را هر چه سریعتر رفع نمایند.

 

وی با اشاره به وجود تحریم های بین المللی طی چند سال اخیر، عنوان کرد: پوشش سیاه تحریم ها و وارد نشدن تکنولوژی نوین به بستر صنعت هوانوردی سبب شد تا مسئولین همواره شیوه مدیریت سنتی را در پیش گرفته و زمینه بروز لطماتی به بخش هوایی مشور را فراهم کنند.

شهبازی در ادامه گلایه مندی خود از سیستم مدیریتی این بخش را اینگونه اعلام کرد:  ناوگان هوایی کشور طی سال های گذشته همواره شاهد ضعف در بخش مدیریتی بوده است.

این خلبان اشتباهات مکرر انسانی و فرسودگی سیستم ها را یکی دیگر از موانع موجود در این بخش عنوان کرد و گفت: رفع چالش های موجود جز با اعمال سیاست های تخصصی امکان پذیر نیست.

وی در پایان تصریح کرد: از آنجایی که بهبود و ترقی این صنعت باعث توسعه اقتصادی، گردشگری و سیاسی کشور می شود به همین منظور دولت باید تمام تلاش خود را جهت تحقق این امر به کار بندد.

بدعهدی آمریکا مانعی برای ورود هواپیما های جدید به کشور

سید حسن علوی دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در راستای قراردادهای خرید هواپیماهای جدید چه اقداماتی در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، اظهار داشت: در کمیسیون عمران تنها چند تن از نمایندگان در خصوص کم و کیف قرارداد های خرید هواپیما سوالاتی داشتند که براساس آن مقرر شده تا  وزیر راه وشهرسازی در کمیسیون حضور یابند و پاسخگوی سوالات باشند.

وی همچنین اذعان داشت: چیزی که در حال حاضر مشخص است مسکوت ماندن قرارداد ها است که مسلما نمی توان نقش بدعهدی آمریکا در خصوص اجرای برجام و تمدید مجدد تحریم ها را در این خصوص بی تاثیر دانست.

علوی در پایان یادآور شد: طبق مذاکرات انجام شده قرار است تا پایان سال حداقل یک فروند از هواپیما های جدید وارد ناوگان هوایی کشور شود.

اکنون فرسودگی ناوگان هوایی،کمبود منابع مالی و مشکلات مدیریتی از مهمترین چالش های صنعت هواپیمایی کشور است و با توجه به رشد محسوس استفاده از ناوگان هوایی در کشور به نظر می رسد رفع موانع و حل مشکلات حمل و نقل هوایی ضروری و گامی موثر در رضایتمندی مردم از دولت است.