انتقادات تند و تیز خوانساری از دولت

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در بیست و یکمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به سخنان محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: در طول سه سال گذشته جلسات زیادی را با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد داشتیم و به سرکوب نرخ ارز اعتراض کردیم، اما می‌بینیم که اتفاقی نیفتاده است.

وی با انتقاد از اینکه ارز مبادله‌ای به واردات کاغذ دیواری و یا ماکارونی اختصاص پیدا می‌کند، افزود: سه سال است که در حال صحبت در مورد ارز هستیم اما باز هم دولت با ارز مبادله‌ای، ارز آزاد را سرکوب می‌کند.

فشار تامین اجتماعی نفس گیر شده است

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با انتقاد از اینکه نرخ ارز در بازار ۳۹۰۰ تومان است اما در بودجه ۳۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، گفت: مقصر این تصمیم‌گیری‌ها مجلس نیست بلکه مشکل در خود دولت است. الان تأمین اجتماعی به شدت به صنایع فشار می‌آورد و سه سال است که ما به این رویه معترض هستیم.

خوانساری با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی در حال تعطیل کردن صنعت است، افزود: بارها نامه نوشتیم به معاون اول رئیس‌جمهور و حتی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ به ما وعده دادند که این مشکل را دو روزه حل می‌کنند اما هنوز خبری نیست.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه مالیات اظهار داشت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم ۱۹ هزار میلیارد تومان مالیات از شرکت‌های حقوقی اخذ می‌شود که از این تعداد ۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های بورسی است. همچنین ۹۶۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های حقوقی اختصاص دارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه از رقم ۹۶۰۰ میلیارد تومان، ۶۰۰۰ میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های تجاری است، اظهار داشت: ۳۰۰۰ میلیارد تومان از این مالیات اختصاص به بخش صنایع دارد و ما پیشنهاد دادیم که صنایع را با ممیزی‌ها طرف نکنید و اجازه دهید که اظهارنامه آنها مورد قبول قرار گیرد. این پیشنهاد ما مورد توافق وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفت و در اتاق فکر دولت هم تائید شد اما هنوز به اجرا نرسیده است مقصر این وضعیت هیچ نهادی به جز دولت نیست.

دولت ملوک الطوایفی اداره می‌شود

وی با تأکید بر اینکه دولت در حال تعطیل کردن صنعت است، اظهار داشت: دولت ملوک‌الطوایفی اداره می‌شود و سازمان برنامه از هیچ موضوعی سردرنمی‌آورد و این از چگونگی تنظیم بودجه مشخص است.

خوانساری با اشاره به اینکه صدور کارت بازرگانی وظیفه پارلمان بخش خصوصی است، گفت: ما فروردین ماه برای اصلاح کارت بازرگانی به دولت رفتیم، هشت ماه طول کشید و دو روز گذشته نامه‌ای از سوی دولت آمد و گفتند دو نفر نماینده از صنعت و یک نفر نماینده از بازرگانی باید صدور کارت‌های بازرگانی را تائید کند و در نهایت هم باید به تائید وزارت صنعت برسد؛ این یعنی صدور کارت بازرگانی را از اتاق بازرگانی می‌گیرند.

در سفر استانی اجازه نمی دهند بخش خصوصی با رئیس جمهور صحبت کند

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با طرح این پرسش که آیا با این روش‌ها بخش خصوصی توسعه می‌یابد؟ افزود: شما مثالی در مورد ماهاتیر محمد، رئیس جمهور مالزی زدید، اما بدانید که وی از بخش خصوصی کشورش دفاع می‌کند اما هنوز آقای روحانی حاضر نشده با ما جلسه داشته باشد و در جلسه تقدیر، اسم شرکت کیسون را نیاورد در حالی که اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به ایران می‌آید و شرکت ها را به اسم کوچک صدا می‌زند.

وی تصریح کرد: مسئولان ما جرأت نمی کنند با بخش خصوصی عکس بگیرند. در سفرهای استانی اجازه نمی دهند که بخش خصوصی با رئیس جمهور صحبت کند و حتی هواپیماهای آنها جدا از یکدیگر است.

 باج ۱۵۰ میلیونی نماینده تامین اجتماعی از یک شرکت خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با تاکید بر اینکه مالیات و تأمین اجتماعی، بخش خصوصی را فشل کرده است، گفت: با این شرایط، کدام عاقل حاضر است در ایران سرمایه‌گذاری کند و می‌بینیم که میزان سرمایه‌گذاری از سال ۹۰ منفی شده است.

وی ادامه داد: تأمین اجتماعی در یک شرکت خصوصی حسابرسی کرده بود و ۷۰۰ میلیون تومان برای این شرکت تعیین کرد اما بعد نماینده آن سازمان گفت ۱۵۰ میلیون تومان می گیرم و این رقم را اصلاح می کنم.

آیا می دانید با بالا و پایین کردن یک تعرفه، هست و نیست یک نفر را از بین می برید؟

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به کاهش رتبه ایران در گزارش مجمع جهانی اقتصاد گفت: دو سال است که دولت می خواهد مجوزهای زائد را حذف کند اما می بینیم که هر روز در تعرفه ها دست می برد؛ اینها همه فساد است. آیا می دانید با بالا و پایین کردن یک تعرفه، هست و نیست یک نفر را از بین می برید؟

خوانساری با انتقاد از اینکه دولت مشکلات بخش خصوصی را حل نمی کند، گفت: ای کاش وقتی من به معاون اول رئیس‌جمهور نامه نوشتم، یک بار به ما بگویند می‌شود یا نمی‌شود، متاسفانه شش ماه زمان می برد و نامه برگشت می خورد و می گویند، می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط بخش خصوصی چه کاری باید انجام دهد؟ دولت نمی گذارد بخش خصوصی رشد کند، در حالی که دستگاه‌های دولتی، آزاد هستند ولی بخش خصوصی را آزاد نمی‌گذارند و آن را رانت خوار و زالو صفت می دانند.

 عضو اتاق انتقاد کرد بلافاصله به سراغش رفتند و حسابهایش را وارسی کردند

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به سخنان روز گذشته ناطق نوری در همایش مبارزه با فساد گفت: همانطور که آقای ناطق نوری گفتند تمام دولت های ما چپ گرا بودند و بخش خصوصی را در حد مغازه‌های دریانی دو نبش می‌دانند و بیش از این قبول ندارند زیرا می ترسند که بخش خصوصی قدرت پیدا کرده و در سیاست دخالت کند.

خوانساری با انتقاد از افزایش بدهی‌های دولت به پیمانکاران گفت: متأسفانه دو نفر از اعضای اتاق در خصوص مالیات اظهارنظر کردند و پس از آن دیدیم که به سراغ حساب های شخصی اینها رفته، آنها را کنترل کرده، گردش مالی ۱۰ سال قبل آنها را بررسی کردند و از آنها سؤال شد که این پول ها از چه منابعی برای شما واریز شده است؟