آمارهای متناقض تولید و واردات برنج

گروه اقتصادی- در آخرین روزهای آذر 95  نیز وزیر جهاد کشاورزی خبر داد که میزان تولید برنج در سال 94 حدود 8 درصد افزایش داشته است که به عبارت بهتر این آمار یعنی میزان تولید برنج در سال 93 باید برابر با یک میلیون و 702 هزار تن بوده باشد که البته بر اساس اعلام شده از سوی جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در 25 فروردین سال 94 میزان تولید برنج در سال 93 برابر با 2میلیون تن بوده است!

به گزارش افکارنیوز، با این حساب باید گفت اختلاف آمار 300هزار تنی در زمینه تولید برنج از نظر وزیر جهاد کشاورزی و همچنین دبیر انجمن برنج کشور وجود دارد.

البته نباید فراموش کرد که در سال 93 نیز یک میلیون تن برنج وارد کشور شده هرچند به گفته کاوه خاکسار،مدیرکل دفتر غله و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی 744 هزارتن برنج در سال 94 وارد کشور شده است و این بار نیز شاهد اختلاف آماری 256هزار تنی در زمینه واردات این محصول هستیم.

به گفته رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امسال 2 میلیون و 400 هزار تن برنج در کشور تولید شده که با احتساب نیاز سالانه کشور به 3 میلیون تن برنج برای مصرف داخلی باید گفت 600هزار تن برنج باید تا پایان سال به کشور وارد شود این در حالی است که در 8 ماهه امسال و بر اساس آمار گمرک 620 هزار تن برنج وارد کشور شده که این یعنی 20 هزار تن بیش از نیاز کشور.

نکته جالب تر آنکه در خردادماه سال جاری رییس انجمن حمایت از برنج گیلان بیان کرد؛‌ دبیر انجمن واردکنندگان از ثبت سفارش شش تا هفت میلیون تنی برنج خبر داده است.

قربانی تصریح کرد:‌ هرچند به گفته دبیر انجمن واردکنندگان از هفت میلیون برنج ثبت سفارش شده 35 درصد وارد کشور می‌شود، اما از آنجا که این سناریو هرساله تکرار می‌شود، بازار برنج تنها با حضور رسانه‌های حامی کشاورز تاکنون تسلیم مطلق واردکنندگان نشده است.

وی گفت: بر اساس آمارهای اعلام‌شده سال 92 بیش از 2 میلیون تن برنج وارد کشور شده، این حجم در سال 93 تا یک میلیون و 700 هزار تن به شکل رسمی و غیررسمی تأیید شده و در سال 94 نیز یک میلیون و 200 هزار تن وارد کشور شده است.

به گفته دبیر انجمن برنج کشور در سال 93 نیز 2 میلیون تن برنج در کشور تولید شده که با این حساب نیازمند واردات حداکثر یک میلیون تنی بوده ایم که حدود 700هزار تن برنج بیش از این میزان به صورت رسمی و غیر رسمی به کشور وارد شده است.

همچنین اگر میزان تولید برنج در سال 94 را برابر با یک میلیون و 850 هزار تن در نظر بگیریم با واردات یک میلیون و 200هزار تنی باید 50هزار تن برنج مازاد نیاز کشور وارد شده باشد.

با این حساب باید گفت در سال های 93 و 94 در مجموع 750هزار تن برنج اضافی وارد کشور شده است و واردات برنج در سال 95 با احتساب تولید 2 میلیون و 400هزار تن اصلا عقلانی نبوده و ما اکنون باید 150 هزار تن برنج اضافی نیز در انبارها داشته باشیم.

بررسی این اعداد و ارقام در کنار قیمت بالای برنج که این روزها از توان بسیاری از مردم خارج است نشان می دهد، مافیایی وجود دارد که از واردات بی رویه این محصول پرمصرف سود می برد و حاضر نیست دست از سودجویی برداشته و مطابق نیاز کشور نسبت به واردات اقدام کند.

اکنون که فصل ممنوعیت واردات برنج به پایان رسیده به حتم شاهد واردات بیشتر این محصول به کشور خواهیم بود و در این میان تنها مصرف کننده نهایی متضرر اصلی این بازار خواهد بود زیرا هم توان خرید برنج با کیفیت و سالم ایرانی را ندارد و هم مجبور است به دلیل برخی سودجویی ها برنج ارزان و بی کیفیت خارجی را خریداری و مصرف کند.

بنابراین دولت و وزارت جهاد کشاورزی بهتر است با مقایسه آمار تولید و واردات به افکارعمومی پاسخ دهند که با وجود اعمال سیاست های کنترلی دلیل واردات برنج بیش از نیاز داخلی چیست و چرا تاکنون عزم جدی برای حل این معضل وجود نداشته است؟‌

 

مهرنوش حیدری