افزایش توزیع بنزین یورو 4 در کشور

 عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: با بهره برداری از دو طرح جدید بنزین‌سازی در پالایشگاه‌های بندرعباس و لاوان و همچنین بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از ابتدای سال ۹۶ توزیع بنزین یورو ۴ در کشور گسترش می یابد.

 

کاظمی اظهار داشت: در حال حاضر روزانه 24 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 در هشت کلانشهر کشور توزیع می شود.

وی افزود: با بهره برداری از دو طرح جدید بنزین‌سازی در پالایشگاه‌های بندرعباس و لاوان و همچنین بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از ابتدای سال 96 توزیع بنزین یورو 4 در کشور گسترش می یابد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: همچنین در برخی شهرها توزیع بنزین یورو 4 آغاز شده اما به صورت جامع و تثبیت شده نیست که تا پایان سال توزیع بنزین یورو 4 در چند شهر دیگر نیز به تثبیت می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این که "به طور متوسط در نیمه نخست سال جاری 12 میلیون لیتر بنزین در هر روز وارد کردیم"، گفت: در نیمه دوم سال با عبور از پیک سفرهای تابستانی، میزان واردات بنزین کاهش یافته و هم اکنون چیزی در حدود 5 میلیون لیتر در روز واردات بنزین داریم.

پیش از این معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی از کاهش واردات بنزین در نیمه دوم سال 95 و قطع واردات بنزین در سال 96 با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داده بود.

در دنیای امروز آلودگی‌های زیست‌محیطی به عنوان عامل اصلی ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های سرطانی معرفی شده است. براساس تحقیقات انجام شده از سوی مرکز تحقیقات سرطان، بنزن ازجمله ترکیباتی است که در فهرست خطرناک‌ترین مواد سرطان‌زا قرار دارد. این در حالی است که براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون ـ که بنزن و مواد آروماتیک هم در این گروه قرار می‌گیرند ـ از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلودگی هوا در کلانشهرها هستند.