عوامل دلسردی سهامداران از معاملات بورس

بازار سرمایه همواره دارای نوسان است البته فراز و فرود قیمت سهام  شرکت ها و شاخص  در  برخی مواقع  امری طبیعی به شمار می رود و در شرایطی هم بنابر دلایل محیطی ایجاد می شود.

 
شاخص بورس تهران یکی دو ماه پیش روند رو به رشدی طی کرد به طوریکه هفدهم آذر ماه به بیش از ۸۱ هزار واحد رسید اما طی دو هفته اخیر فضای سردی بر معاملات حاکم شده که موجب تنزل شاخص به سطح 70 هزار واحد شده است. 
 
بر این اساس وجود ریسک های بنیادی و سیاسی در کنار توقف طولانی مدت برخی نمادها و از همه مهمتر کمبود نقدینگی در بازار موجب شد تا چشم انداز مبهمی برای شروع کار بازار سرمایه در آخرین فصل سال رقم بخورد.
 
به اعتقاد برخی کارشناسان بازار سرمایه ، این روند نزولی پس از رشد چند هفته ای  طبیعی به نظر می رسد  اما عواملی همچون تعطیلی بازار جهانی در آستانه سال نو میلادی، نگرانی سهامداران از بازگشایی نمادهای بانکی و نبود نرخ‌های جذاب در بازارهای کم‌ریسک‌ ، در بی رونقی چند روز اخیر بازار بورس تاثیر گذار بوده  که سبب افزایش تردید سهامداران برای انجام معاملات شده است.
 
علاوه بر این فضای فرسایشی کنونی معاملات بورس،مسیر روبه رشد نرخ دلار، خروج برخی سهامداران از بازار با هراس از ریزش بیشتر قیمت‌ها ،روزهای کسل کننده و معاملات کم رونقی را برای بورس تهران به دنبال داشته است.
 
بر اساس این گزارش  علاوه بر دلایل مذکور یکی از اتفاقات تاثیر گذار درمعاملات  بازار بورس خبر بازگشایی نماد بانک ها ظرف روزهای آینده  است؛ در صورت اجرای این امر تابلوی بورس، باز هم شاهد معاملات سهام بانکها می شود اما اینکه چه سرنوشتی برای بازار سهام و روند حرکت شاخص رقم خواهد خورد، موضوعی است که باید در روزهای آینده و بعد از بازگشایی نماد در بورس، راجع به آن قضاوت کرد.
 
علی عباسی کارشناس بورس دراین خصوص اظهار داشت :  ترس از ریزش موقت شاخص با بازگشایی نماد بانکی باعث شده هم اکنون بازار سهام به حالت یک بیمار در بیاید و نتواند در مسیر درست گام بردارد.
 
 وی بابیان اینکه  چنین نگرانی درخصوص بازگشایی گروه پالایشی نیز پیش از این  وجود داشت،اظهار کرد: نماد این گروه ها  با یک اصلاح و ریزش موقت در شاخص همراه شد  اما بازار سهام پس از مدتی  به مسیر اصلی خود بازگشت.
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ترس حاکم بر بازار سهام موجب شده تا  قیمت بسیاری از سهم های غیر مرتبط با بانکی ها تا نزدیک 40 درصد ریزش داشته باشد و این اتفاق باعث ریزش کلی بازار از حیث سهام و نه از حیث شاخص شده است.
 
عباسی با اشاره به اینکه  بازگشایی نماد  بانکی ها بیشترین زیان را شامل حال سهامداران خرد خواهد کرد ، ادامه داد: بازگشایی هرچه زودتر این نماد ها  شوک وارد بر بازار را  کمتر خواهد کرد.
 
گفتنی است در این شرایط  رکودی، عواملی همچون انتشار گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها در کنار بازگشایی یک به یک نمادهای متوقف و مشاهده آمارهای مثبت در عوامل کلان اقتصاد نظیر نرخ رشد و نرخ تورم می‌تواند سیگنال‌های مثبت جدیدی را برای روند روبه رشد معاملات به وجود آورد اما باید منتظر ماند و دید بازار بورس چه زمانی مجدد گرما و هیجان معاملات را به خود می بیند.