افزایش نرخ طلا در بازار جهانی

افزایش تردیدها در خصوص عملی شدن وعده اعضای اوپک و کشورهای غیرعضو در خصوص کاهش تولیدات، بهای جهانی نفت را در بورس‌های آسیا کاهش داد.

بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 18 سنت کاهش به 56 دلار و 28 سنت رسید. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) نیز با 10 سنت کاهش، 53 دلار و 16 سنت معامله شد.

معامله‌گران در بازار نفت می‌گویند نزول ساعات اخیر بهای جهانی طلای سیاه از نگرانی‌ها در خصوص اجرای دقیق توافق نفتی اوپک و کشورهای غیرعضو برای کاهش سطح تولیدات ناشی می‌شود. بر اساس این توافق که اجرای آن از ابتدای سال 2017 آغاز شده است، روزانه 1 میلیون و 800 هزار بشکه نفت از تولیدات اعضای اوپک و برخی از مهمترین کشورهای غیر عضو – نظیر روسیه – کاسته می‌شود. به باور برخی تحلیلگران،، اوپک در چند دهه اخیر به تعهدات خود در خصوص کاهش تولید پایبند نبوده است.

این در حالی است که کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر، بهای جهانی طلا را به بالاترین سطح در 4 هفته اخیر رساند. بهای هر انس طلا با 0.4 درصد افزایش به 1167 دلار و 98 سنت رسید. ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر در چند روز گذشته به بالاترین سطح در 14 سال اخیر رسیده بود.